Incompany cursussen arbeidsrecht VU Law Academy

Op zoek naar een incompany cursus of opleiding op het gebied van arbeidsrecht?

De docenten van de VU Law Academy zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen het arbeidsrecht en kunnen u en uw medewerkers inzicht bieden in wetgeving, rechtspraak en literatuur. Of u nu uw basiskennis wilt opfrissen, of juist behoefte heeft aan verdiepende inzichten binnen een bepaald onderwerp. Samen bekijken we uw wensen en formuleren we een programma dat aansluit bij uw opleidingsbehoefte. Hierbij kunnen we ons baseren op een bestaande cursus, of op maat een traject samenstellen.

Welke incompany cursus past bij u?
Bekijk hieronder het overzicht met expertisegebieden en enkele mogelijke voorbeeldcursussen die toegespitst kunnen worden op uw wensen. Weet u nog niet welke cursus het beste bij uw organisatie past, zoekt u een cursus op een ander onderwerp, of wilt u meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies!

Docenten: Willemijn Roozendaal en Willem Bouwens

Prof. mr. Willemijn Roozendaal is bijzonder hoogleraar Socialezekerheidsrecht en universitair hoofddocent Arbeidsrecht bij de Vrije Universiteit. Haar rechtsgebieden zijn arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht.

Prof. dr. mr. Willem Bouwens is hoogleraar Sociaal Recht bij de Vrije Universiteit. Zijn rechtsgebieden zijn arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht.

Willem Bouwens en Willemijn Roozendaal

Bekijk de mogelijkheden

• Expertisegebieden arbeidsrecht

• Arbeidsongeschikte werknemer
    • Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd
    • Arbeidstijden, vakantie en verlof
    • Arbeidsverplichtingen bijstandsgerechtigde
    • Flexibele arbeidsrelaties, in het bijzonder ZZP'ers
    • Gelijke behandeling
    • Grensoverschreidende arbeid en uitvoering
    • Grondrechten
    • Ontslag(proces)recht
    • Personele werkingssfeer
    • Privacy
    • Recht op collectieve actie
    • Zieke werknemer in de arbeidsrelatie
  • Voorbeeldcursussen

• Flexibele arbeidsrelaties
      Verwerf een diepgaand inzicht verworven in de wijze waarop de grens wordt getrokken tussen arbeidsovereenkomst en arbeidsovereenkomst van opdracht (zzp’ers), tussen de kwalificatie als intermediair of (uitzend)werkgever en tussen de arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd.
    • Levensstijlinterventie door de werkgever
      Een ongezonde levensstijl leidt tot verzuim, uitval en ziektekosten. Een andere inrichting van de werkomgeving kan gezond gedrag aanmoedigen. Kan de overheid werkgevers hiertoe verplichten? Kunnen werknemers door hun werkgever gedwongen worden om te sporten of gezonder te eten? Hoe ver bent u bereid te gaan in het aansporen van werknemers om hun levensstijl te veranderen, en welke mogelijkheden ziet u in uw organisatie?
    • Ontslagprocesrecht onder de WWZ
      Leer de ontwikkeling en stand van zaken van de wet- en regelgeving en de jurisprudentie met betrekking tot het ontslagprocesrecht beter te doorgronden en die kennis te gebruiken bij het zelf procederen in het ontslagrecht.
    • Ontslagrecht en toegang tot ZW, WW en WIA
      Bij het einde van de arbeidsovereenkomst onderhandelt de werkgever veelal met de werknemer over de afwikkeling van de overeenkomst. Arbeidsrechtelijk gezien kunnen veel afspraken rechtsgeldig gemaakt worden, maar als de werknemer eenmaal aanklopt bij het UWV, blijkt dat de gang van zaken rondom het ontslag hem op een korting of weigering van de uitkering kan komen te staan. Wanneer moet de werknemer zich verzetten tegen zijn ontslag? Wanneer mag hij zelf ontslag nemen? En kan de werkgever de werknemer nog bewegen om zich in te spannen voor re-integratie op de arbeidsmarkt? Welke juridische instrumenten heeft hij hiervoor?
    • Privacy in het arbeidsrecht
      Maak kennis met de AVG en aanverwante regels, en leer wanneer en hoe deze toegepast moeten c.q. kunnen worden op de arbeidsrelatie. Na afloop van de cursus heeft u overzicht over de opzet van de AVG, de verhouding tot de UAVG en het nationale arbeidsrecht, de belangrijkste adviezen op het gebied van het arbeidsrecht van de Autoriteit Persoonsgegevens en de belangrijkste jurisprudentie van Nederlandse rechters op dit terrein.
    • WW voor de ontslagpraktijk
      In dit college staat de Werkloosheidswet (WW) centraal. Na een algemene introductie wordt ingezoomd op die aspecten van de WW die van belang zijn voor de opstelling van werkgever en werknemer in een ontslagprocedure. Verder wordt uitgebreid stil gestaan bij de vraag wanneer een werknemer verwijtbaar werkloos is geworden, bij de op hem rustende verplichtingen om ‘passende arbeid’ te behouden en te aanvaarden, en bij de zogeheten ‘benadelingshandeling’.

Een incompany cursus aanvragen

Wilt u weten wat de VU Law Academy voor uw organisatie kan betekenen, of heeft u al een specifieke opleidingsvraag? Neem dan contact met ons op, we maken graag een afspraak.

Ireen Schouten

Opleidingsmanager incompany cursussen
T 020 598 6255.

E  i.schouten@vu.nl

Wij bellen u terug!

Nu geen tijd om te bellen of uw vraag in een bericht te verwoorden?

Stuur ons een e-mail met de dag en het tijdstip waarop we contact met u kunnen opnemen, dan bellen wij u terug op een moment dat het u schikt.

Ben je student van een bachelor- of masteropleiding aan de VU en heb je vragen aan een docent of je faculteit?
Neem dan contact op met de studentenbalie van de VU

Contactpersoon

Portretfoto Ireen Schouten