Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

ChatLab

Carla - Masterstudent Business Administration

“Ik kan je niet helpen, neem contact op met de klantenservice”. Heb je weleens gepraat met een chatbot, dan is deze zin vast herkenbaar. Én frustrerend. Carla, masterstudent Business Administration (afstudeerrichting Digital Business and Innovation) onderzocht in het ChatLab of een empathische chatbot in dit geval verschil maakt. En wat blijkt: bij onsuccesvolle gesprekken zorgt empathie voor een hoger vertrouwen bij de klant.

Kwalitatief onderzoek, dat is nou echt mensenwerk. Toch? ChatLab laat zien dat ook chatbots dit werk kunnen uitvoeren.

Kwalitatief onderzoek, dat is nou echt mensenwerk. Toch? ChatLab laat zien dat ook chatbots dit werk kunnen uitvoeren.

Hoewel chatbots geen volledig onafhankelijke onderzoekers zijn, kunnen ze wel een bijdrage leveren aan kwalitatief onderzoek. Onderzoeksproject ChatLab toonde aan dat chatbots met succes kwalitatieve interview kunnen afronden. Maar hoe menselijk kan en moet een chatbot zijn? In de 2.0 versie van het onderzoeksproject bouwden masterstudenten uit verschillende disciplines voort op de resultaten van hun voorgangers. Ze keken onder andere naar het design van de bot, empathisch taalgebruik en menselijke perceptie. Met elke nieuwe groep studenten, komen we een stap dichter bij geavanceerde robots die rijke data verzamelen. Op naar een samenwerking tussen mens en robot.

Tafelkaart met de tekst ChatLab

Wil jij ook je wereld veranderen?

Bezoek het VU Masterevent
De master Artificial Intelligence van de Vrije Universiteit Amsterdam focust op hybride intelligentie, waarbij AI en mensen samenwerken.
Na het behalen van de master Computer Science (een joint degree van VU en UvA), begrijp en spreek je de taal van computers.
Met de master Business Analytics Vrije Universiteit Amsterdam verdiep je je data-kennis, waardoor je de sleutel tot succes wordt voor iedere organisatie.
Man maakt schaatsbewegingen in testruimte
Gefascineerd door het menselijk bewegen? Dan is het masterprogramma Human Movement Sciences aan de Vrije Universiteit de juiste keuze voor jou!
Twee vrienden die elkaar gedag zeggen.
Hoe zet je multimodale communicatie in om je boodschap over te brengen? Leer het in de master CIW: Multimodal Communication (ENG) aan de VU Amsterdam.

Gerelateerde opleidingen

Het begint aan de VU

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam