Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Celbiologie en de moderne geneeskunde

Meer informatie over de inhoud, onderwijsvorm, literatuur en docent.

Het doel van de cursus 'Wij zijn onze cellen' is het overdragen van basiskennis over het functioneren van de cellen in ons lichaam. Die kennis is tot stand gekomen door onderzoek van celbiologen en andere onderzoekers. Deelnemers aan de cursus kunnen na afloop met meer inzicht celbiologisch medisch nieuws in de media begrijpen en dit beter plaatsen.

Opbouw van de cursus:

  • College 1 – De anatomie van cellen
    De cursus begint het eerste college met een eenvoudige beschrijving van de anatomie en fysiologie van cellen: hoe zijn ze opgebouwd en hoe functioneren ze? Het DNA in de celkern en de ribosomen in het cytoplasma spelen een cruciale rol in de celbiologie. Hoe komen cellen aan hun energie en welke rol spelen mitochondriën daarbij? Hoe gaat celdeling in zijn werk? Welke twee vormen van celdeling bestaan er?
  • College 2 – Genen, epigenetische factoren, reparatie
    Genen zijn stukjes DNA die de code bevatten voor de bouw of een functie van een cel. Genen bepalen daarmee hoe uw lichaam werkt en hoe u gebouwd bent. Daarnaast bestaan er diverse zogenoemde epigenetische factoren die de expressie van genen beïnvloeden, waaronder ‘microRNA ’s’. Zij zijn een bron voor de unieke kenmerken van elk individu. In 2024 werd de Nobelprijs toegekend aan de ontdekkers van de miRNA’s. Na afloop van dit college is duidelijk wat het zijn, hoe ze werken en waarom hun ontdekking zo belangrijk is. Essentieel zijn de reparatiesystemen waarover cellen beschikken.
  • College 3 – De ontwikkeling van cellen
    Hoe ontstaat de eerste cel uit de versmelting van een eicel en een zaadcel? Hoe ontwikkelen zich uit deze eerste cel alle andere cellen? Het blijkt dat hier diverse soorten stamcellen bij betrokken zijn en dat ook de vroege embryologische ontwikkeling van essentieel belang is bij het ontstaan van de verschillende celtypen en organen.
  • College 4 –  De communicatie en samenwerking tussen cellen
    In dit college staat de communicatie en samenwerking tussen cellen centraal, met huidcellen als voorbeeld. Vervolgens licht de docent de communicatie tussen organen toe. Dat doet hij aan de hand van het voorbeeld van de interactie tussen spieren en zenuwen.
  • College 5 – Cellen en het immuunsysteem
    Welke verschillende cellen kent het immuunsysteem en hoe werken deze met elkaar samen? Indien de tijd het toelaat, gaat de docent ook in op de celbiologische en immunologische ideeën achter diverse kankerbehandelingen.
  • College 6 – Het veranderen van genen
    Wat is de mogelijkheid om genen te veranderen? Welke toepassingen zijn er in de geneeskunde, bijvoorbeeld voor het herstel van erfelijke ziekten? Een unieke, baanbrekende methode is de Cas9-techniek, waarvoor in 2020 de Nobelprijs werd toegekend aan de Amerikaanse scheikundige en celbioloog Jennifer Doudna en Franse microbioloog en geneticus Emmanuelle Charpentier.

Onderwijsvorm: 6 hoorcolleges met ruimte voor vragen na afloop.

Literatuur: Gedrukte syllabus. De Power Pointpresentatie is na afloop van ieder college beschikbaar via de digitale cursusomgeving MijnHOVO. Leessuggesties:

  • Siddhartha Mukherjee, Het lied van de cel. Een onderzoek naar de geneeskunde en de nieuwe mens.  De Bezige Bij, Amsterdam 2022;
  • Bruce Alberts, e.a., Essential Cell Biology, W.W. Norton & Company, 2023 (6e druk).

Studiebelasting: Ongeveer 1 uur per week.

Verwachte voorkennis: Elementaire middelbare schoolkennis van biologie en scheikunde maakt het eenvoudiger - maar is niet verplicht - om de cursus te kunnen volgen.

Meer over deze cursus
Inleiding
Data, kosten en inschrijven

Docent

Docent

Dr. Erik Fokke studeerde geneeskunde aan de UvA. In het laboratorium van Piet Borst werkte hij tijdens een stage mee aan het ontrafelen van antigene variatie, het mechanisme waarmee micro-organismen zoals malaria en HIV aan het immuunsysteem kunnen ontsnappen. Na zijn artsexamen werkte Fokke in het AMC aan het isoleren en detecteren van humane high risk papillomavirussen, zoals HPV16, de verwekker van baarmoederhalskanker. Dat onderzoek werd in de VS voorgezet in het lab van Doug Lowy dat het eerste vaccin tegen papillomavirussen zou ontwikkelen. Sinds 1992 werkt Fokke als huisarts in Amsterdam. Daarnaast was hij als docent en onderwijsontwikkelaar jarenlang verbonden aan de huisartsenopleiding van VUmc.

Contact en meer informatie

Praktische informatie

Heeft u vragen? Kijk eerst op de pagina Praktische informatie voor antwoorden over online onderwijs, MijnHOVO, aanmelden, annuleren, de VU campus en meer.

Contact met HOVO

Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met een van de medewerkers van de HOVO cursusadministratie via hovo@vu.nl.

Of bel ons op 020 598 56 69. Telefonisch bereikbaar op maandag tot en met vrijdag tussen 10.30 en 11.30 uur (t/m 1 september 2025).

Wij helpen u graag verder.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam