Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Wat zeggen de historische wortels over het publieke debat van nu?

Regels van het publieke debat: ‘Ik zeg wat ik denk!’ | fysiek

Meer informatie over de inhoud, onderwijsvorm, literatuur en docent.

In de cursus maakt de deelnemer allereerst kennis met de theorie van Jürgen Habermas over het publieke debat. Maar de vraag is: liggen de wortels van het publieke debat niet al verder terug dan hij stelt? De zestiende eeuw met al zijn godsdiensttwisten zocht wanhopig naar regels voor een debat in een poging het religieus geweld te beteugelen.

Welke  ideeën had Dirck Volckertsz Coornhert over de waarde van het debat, hoe trachtten gelovigen in kerkenraden het debat te organiseren en op welke wijze gebruikten zestiende-eeuwers de pas uitgevonden boekdrukkunst voor het debat? Steeds is de vraag wat er in de zestiende eeuw veranderde en hoe deze veranderingen bijdroegen aan het publieke debat zoals we dat vandaag de dag kennen.

Opbouw

  • College 1 - Theoretisch kader: Jürgen Habermas en het belang van een goed debat
  • College 2 - Dirck Volckertsz Coornhert: godsdienstdebatten in de zestiende eeuw
  • College 3 - Nieuwe media: zestiende-eeuws gebruik van de boekdrukkunst om in debat te gaan (excursie naar de Universiteitsbibliotheek van de VU)
  • College 4 - Medezeggenschap en vergadercultuur: pogingen van jonge minderheidskerken in de zestiende eeuw om inspraak te organiseren

Onderwijsvorm: 3 colleges en een excursie naar de afdeling oude drukken van de universiteitsbibliotheek.

Literatuur: Gedrukt en digitaal cursusmateriaal.

Studiebelasting: nihil.

Verwachte voorkennis: Er zijn geen specifieke eisen aan vooropleiding en voorkennis.

Meer over deze cursus
Inleiding
Data, kosten en inschrijven

Docent

Docent

Prof. dr. Mirjam van Veen is hoogleraar kerkgeschiedenis. Zij is specialist op het gebied van de zestiende-eeuwse kerkgeschiedenis. Zij publiceert over de religieuze polemiek tussen meerderheden en minderheden, religieuze tolerantie en religieuze vluchtelingen. Haar meest recente boek gaat over religieuze vluchtelingen in het Duitse Rijnland.

Contact en meer informatie

Praktische informatie

Heeft u vragen? Kijk eerst op de pagina Praktische informatie voor antwoorden over online onderwijs, MijnHOVO, aanmelden, annuleren, de VU campus en meer.

Contact met HOVO

Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met een van de medewerkers van de HOVO cursusadministratie via hovo@vu.nl.

Of bel ons op 020 598 56 69. Telefonisch bereikbaar op maandag tot en met vrijdag tussen 10.30 en 11.30 uur en tussen 13.00 en 14.00 uur.

Wij helpen u graag verder.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam