In de cursus maakt de deelnemer allereerst kennis met de theorie van Jürgen Habermas over het publieke debat. Maar de vraag is: liggen de wortels van het publieke debat niet al verder terug dan hij stelt? De zestiende eeuw met al zijn godsdiensttwisten zocht wanhopig naar regels voor een debat in een poging het religieus geweld te beteugelen.
Welke ideeën had Dirck Volckertsz Coornhert over de waarde van het debat, hoe trachtten gelovigen in kerkenraden het debat te organiseren en op welke wijze gebruikten zestiende-eeuwers de pas uitgevonden boekdrukkunst voor het debat? Steeds is de vraag wat er in de zestiende eeuw veranderde en hoe deze veranderingen bijdroegen aan het publieke debat zoals we dat vandaag de dag kennen.
Opbouw
- College 1 - Theoretisch kader: Jürgen Habermas en het belang van een goed debat
- College 2 - Dirck Volckertsz Coornhert: godsdienstdebatten in de zestiende eeuw
- College 3 - Nieuwe media: zestiende-eeuws gebruik van de boekdrukkunst om in debat te gaan (excursie naar de Universiteitsbibliotheek van de VU)
- College 4 - Medezeggenschap en vergadercultuur: pogingen van jonge minderheidskerken in de zestiende eeuw om inspraak te organiseren
Onderwijsvorm: 3 colleges en een excursie naar de afdeling oude drukken van de universiteitsbibliotheek.
Literatuur: Gedrukt en digitaal cursusmateriaal.
Studiebelasting: nihil.
Verwachte voorkennis: Er zijn geen specifieke eisen aan vooropleiding en voorkennis.
Meer over deze cursus
Inleiding
Data, kosten en inschrijven