Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Literaire vrijheid of verboden - in acht romans

Omstreden: verboden romans en taboe-romans | online

Meer informatie over de inhoud, onderwijsvorm, literatuur en docent.

Literaire vrijheid is een begrip dat schrijvers altijd noemen om duidelijk te maken dat in een roman alles kan en alles mag. Je mag een historisch jaartal wat aanpassen, je mag een fout personage scheppen en je kunt in schimmige verledens duiken. Je kunt er vele kanten mee op. Althans in Nederland. Iedereen weet dat dat niet altijd zo was en zeker niet overal. In Nederland werden vroeger ook schrijvers die maatschappelijke taboes in hun romans beschreven ontslagen of ‘gecanceld’ om een modern woord te gebruiken. Inmiddels is dat veel lastiger geworden, maar in het Amerika van Trump worden halve bibliotheken ontdaan van romans die een paar jaar ervoor als vooruitstrevend waren aangeschaft. Het kan verkeren.

Bij omstreden romans denken we aan de 19e en het begin van de 20e eeuw toen Flaubert voor Madame Bovary (1857) terecht stond, Kate Chopin’s De ontnuchtering (1899) werd weggehoond en de klassen overschrijdende seksuele relatie in D.H. Lawrence Lady Chatterley’s lover (1928) aanstoot gaf. Daarna leek het dat vooral vrijmoedige schrijvers in ‘verre landen’ in de problemen kwamen. Maar De duivelsverzen leverde Salman Rushdie in 1988 een fatwa op, die hem onlangs bijna zijn leven kostte.

In deze cursus verdiepen we ons in acht andere romans, van Pijpelijntjes uit 1904 tot een bijzonder geval uit onze eigen tijd: de in 2015 uitgegeven oerversie van de klassieker Spaar de spotvogels van Harper Lee, die een ander licht werpt op die roman en het ontstaan ervan. In elk college komen andere voorbeelden aan de orde om een brede context te geven.

Opbouw

  • College 1 - Jacob Israël de Haan Pijpelijntjes (Nederland 1904)
  • College 2 - Louis-Ferdinand Céline Reis naar het einde van de nacht (Frankrijk 1932)
  • College 3 - W.F. Hermans De tranen der acacia’s (Nederland 1952)
  • College 4 - Vladimir Nabokov Lolita (Amerika 1955)
  • College 5 - Philip Roth De menselijke smet (Amerika 2000)
  • College 6 - Elif Shafak De bastaard van Istanbul (Turkije 2006)
  • College 7 - Adania Shibli Een klein detail (Palestijns 2017)
  • College 8 - Harper Lee Ga heen, zet een wachter (Amerika 2015)       

Onderwijsvorm: 8 interactieve hoorcolleges met ruimte voor vragen.

Literatuur (verplicht): Uitgangspunt zijn de Nederlandse vertalingen. Uiteraard kan men de oorspronkelijke edities lezen. Het is fijn als men een deel van de romans gelezen heeft, maar noodzakelijk is het niet. Tijdens de reeks geeft de docent allerlei tips voor verder lezen.

Studiebelasting: De studiebelasting hangt af naar gelang men de romans helemaal leest.

Verwachte voorkennis: Lidewijde Paris, Hoe lees ik? kan helpen bij de literaire basistermen. Uitgangspunt zijn de Nederlandse vertalingen. Uiteraard kan men de oorspronkelijke edities lezen. Het is fijn als men een deel van de romans gelezen heeft, maar noodzakelijk is het niet.

Meer over deze cursus
Inleiding
Data, kosten en inschrijven

Docent

Docent

Drs. Lidewijde Paris studeerde Nederlandse Taal- & Letterkunde en Grafische Vormgeving in Utrecht. Ze was oa uitgever van Querido en Uitgeverij Nieuw Amsterdam. Na 25 jaar Boekenvak richtte ze De Lees!ambassade op om het literaire lezen te promoten. Ze bespreekt boeken voor Max Nieuwsweekend op NPO Radio 1, leidt in vier steden ‘Hoe lees ik een film?’-avonden. Ze schreef Hoe lees ik? en Een gedicht is ook maar een ding…. In 2025 verschijnt haar nieuwe boek Hoe lees ik een film? In 2021 won zij de Jan van Luxemburgprijs voor de beste bevorderaar van leesplezier.

Cursisten over deze docent:

  • “Verruimende inzichten over inhoud, tijdperken en genres.”
  • “Uitstekende docent: intelligent, legt verbindingen, brede kennis, goed uitleggend, aardig, enthousiasmerend.”

Op het HOVO YouTube kanaal vindt u een flitscollege van Paris, speciaal opgenomen voor HOVO Amsterdam.

Contact en meer informatie

Praktische informatie

Heeft u vragen? Kijk eerst op de pagina Praktische informatie voor antwoorden over online onderwijs, MijnHOVO, aanmelden, annuleren, de VU campus en meer.

Contact met HOVO

Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met een van de medewerkers van de HOVO cursusadministratie via hovo@vu.nl.

Of bel ons op 020 598 56 69. Telefonisch bereikbaar op maandag tot en met vrijdag tussen 10.30 en 11.30 uur (t/m 1 september 2025).

Wij helpen u graag verder.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam