Heideggers hoofdwerk Zijn en tijd cirkelt voortdurend rond een en dezelfde vraag, die hij voor de kernkwestie van de wijsbegeerte hield, te weten: wat dient nu precies te worden verstaan onder het begrip ‘zijn’? Volgens Heidegger vormt dit begrip de sleutel tot inzicht in het wezen van de mens en diens verhouding tot de werkelijkheid. De geschiedenis van de filosofie zou zijn aangevangen met een fascinatie en openheid voor deze oorspronkelijke vraag naar het zijn, getuige de interesse van de eerste Griekse filosofen. Sinds Plato en Aristoteles zou de zijnsvraag echter in de vergetelheid zijn geraakt en gaandeweg verdrongen door een op de ratio gebaseerde, objectiverende, wetenschappelijke benadering.
In Zijn en tijd betoogt Heidegger dat deze moderne, door techniek en rationaliteit beheerste zienswijze aan eenzijdigheid en oppervlakkigheid lijdt en het zicht beneemt op de diepere lagen van de individuele menselijke existentie, het ‘Dasein’. Door middel van een grondige analyse van het alledaagse bestaan ontwikkelt en bepleit hij een alternatief perspectief op de mens. Dit perspectief blijkt nauw verbonden met een nieuwe en oorspronkelijke interpretatie van de betekenis van het begrip ‘tijd’, die hij contrasteert met de in zijn ogen oppervlakkige moderne en wetenschappelijke duiding van de tijdelijkheid.
Sein und Zeit baarde bij verschijning groot opzien, maar riep ook weerstand op. Tijdens de cursus zal tevens aandacht worden besteed aan de vraag waarom Heidegger niet alleen bekend staat als een van de grootste denkers, maar ook omstreden is, zowel wat zijn werk als wat zijn persoon betreft.
Onderwijsvorm: 10 hoorcolleges met ruimte voor vragen na afloop.
Literatuur: Verplicht boek:
Martin Heidegger, Zijn en tijd, SUN (1999).
Studiebelasting: ongeveer 7 uur per week.
Verwachte voorkennis: Er zijn geen specifieke eisen aan vooropleiding en voorkennis.
Meer over deze cursus
Inleiding
Data, kosten en inschrijven