‘Why Have There Been No Great Women Artists’? Dit is de titel van een polemisch artikel van Linda Nochlin uit 1971. Samen met het veel recentere boek ‘The Story of Art (Without Men)’ van Katy Hessel vormt het de theoretische achtergrond van deze cursus. Waarom was het zo moeilijk om als vrouw een artistieke carrière te ontplooien? Wat hield de stelstelmatige uitsluiting van vrouwen uit de kunstgeschiedenis in?
Na een inleidend college volgen negen colleges, grotendeels chronologisch opgebouwd. Zij hebben tot doel om de inbreng van vrouwen in de kunst voor het voetlicht te brengen en uit te diepen. De tijdspanne van de laatste drie colleges overlapt.
Opbouw
- College 1 - ‘Waren ze er niet?’ - inleiding
- College 2 - ‘Klooster en hof’ - middeleeuwen en zestiende eeuw
- College 3 - ‘In de barok’ - zeventiende eeuw
- College 4 - ‘Pastel en portret’ - achttiende eeuw
- College 5 - ‘Academisme’ - negentiende eeuw
- College 6 - ‘Een nieuwe tijd’ - tweede helft van de negentiende eeuw
- College 7 - ‘Radicaal nieuw - eerste helft van de twintigste eeuw
- College 8 - ‘De veelzijdige twintigste eeuw’ - tweede helft van de twintigste eeuw
- College 9 - ‘Geëngageerde kunst’ - vanaf 1950
- College 10 - ‘Ruimte en tijd’ - de laatste halve eeuw
Onderwijsvorm: 10 hoorcolleges met enige gelegenheid tot het stellen van vragen.
Literatuur: Gedrukte syllabus. Leessuggesties (niet verplicht):
- Hessel, Katy, ‘The Story of Art (Without Men)’, Hutchinson Heinemann
- Nochlin, Linda, ‘Why Have There Been No Great Women Artists?’, Thames & Hudson Ltd
Studiebelasting: Ongeveer 2 uur per week.
Verwachte voorkennis: Enige kennis van kunstgeschiedenis is prettig, doch niet verplicht.
Meer over deze cursus
Inleiding
Data, kosten en inschrijven