Door de eeuwen heen is het beeld van Indië via verschillende media overgedragen aan het Nederlandse publiek. Na een introductie over de invalshoek van de cursus komt het beeld van Indië sinds de eerste schipvaart tot aan deze tijd aan bod. Met voorbeelden uit de populaire cultuur laat de docent zien hoe de beeldvorming zich heeft ontwikkeld.
Opbouw van de cursus:
- College 1 - Introductie / handel en kolonialisme (1595-1800)
- College 2 - Kolonialisme en imperialisme (1800-1914)
- College 3 - Casus 1: Multatuli’s Max Havelaar
- College 4 - Koloniale consolidatie (1914-1942)
- College 5 - Casus 2: De fotografie van tempo doeloe
- College 6 - De Japanse bezetting (1942-1945)
- College 7 - De dekolonisatie (1945-1949)
- College 8 - Postkoloniale beeldvorming (vanaf 1950)
- College 9 - Verbreding van de beeldvorming (vanaf 1980)
- College 10 - Dekolonisatie van de beeldvorming (vanaf 2000)
Op 23 oktober is er een facultatieve excursie naar het Rijksmuseum.
Onderwijsvorm: 10 hoorcolleges met ruimte voor interactie en een facultatieve excursie naar het Rijksmuseum.
Literatuur: Voorafgaand aan elk college is een hand-out beschikbaar via de digitale cursusomgeving MijnHOVO, met daarin een samenvatting van de inhoud en suggesties voor verdere verdieping.
Leessuggestie:
- Leo Dalhuisen e.a., Geschiedenis van Indonesië, Zutphen 2017.
- Linda Duits e.a., Cultural studies: de wetenschappelijke studie van populaire cultuur, UvA 2009 (pdf).
Studiebelasting: nihil.
Verwachte voorkennis: Er zijn geen specifieke eisen aan vooropleiding en voorkennis.
Overige informatie: Deze cursus is een vervolg op de eerdere cursus(sen) 'Indonesië en Nederland' en/of 'Het Indonesisch beeld van het verleden', maar alle belangstellenden zijn welkom.
Meer over deze cursus
Inleiding
Data, kosten en inschrijven