Het doel van deze cursus is de cursist vertrouwd te maken met de economische wetenschap vanuit een breed en historisch perspectief. De cursist maakt kennis met de economische manier van denken en de belangrijkste economische concepten. Het eerste college gaat over de aard van de economische wetenschap: hoe verkrijgt de econoom wetenschappelijke kennis? Vervolgens komen de belangrijkste economische stromingen en theorieën aan bod, van de klassieken en de neoklassieken (micro-economie) tot Keynesiaans denken (macro-economie), Schumpeter, monetarisme, aanbodeconomie, het hedendaagse neoliberalisme en enkele recente ontwikkelingen.
De meeste aandacht gaat uit naar de neoklassieke theorie, de hoofdstroom van het economisch denken, die in belangrijke mate het denkraam en het mensbeeld van de econoom vormt. In de laatste colleges gaat de docent in op enkele specifieke economische onderwerpen, zoals economie en tijd, geld en inflatie, overheid versus markt, en markt en moraal. Hij schenkt ook apart aandacht aan actuele milieu-economische vraagstukken, waaronder economische groei, grenzen aan de groei, duurzaamheid, klimaatverandering en groene groei.
Als afsluiting van de cursus behandelt Harmen Verbruggen de prangende vraag of de economische wetenschap waardevrij is, een onderwerp dat uitnodigt tot discussie.
Onderwijsvorm: 8 hoorcolleges met ruimte voor discussie na afloop, informatieve vragen kunnen tijdens college gesteld worden.
Literatuur:
Leessuggesties
- Ed Westerhout, Economen kunnen niet rekenen, Amsterdam University Press, 2014.
- Partha Dasgupta, Economie, Elementaire Deeltjes 12, Amsterdam University Press, 2014.
- Voor filosofisch geïnteresseerden: Michael J. Sandel, Rechtvaardigheid, Uitgeverij Ten Have, 2015.
Studiebelasting: nihil.
Verwachte voorkennis: Er zijn geen specifieke eisen aan vooropleiding en voorkennis.
Meer over deze cursus
Inleiding
Data, kosten en inschrijven