Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

ChatLab

Carla - Masterstudent Business Administration

“Ik kan je niet helpen, neem contact op met de klantenservice”. Heb je weleens gepraat met een chatbot, dan is deze zin vast herkenbaar. Én frustrerend. Carla, masterstudent Business Administration (afstudeerrichting Digital Business and Innovation) onderzocht in het ChatLab of een empathische chatbot in dit geval verschil maakt. En wat blijkt: bij onsuccesvolle gesprekken zorgt empathie voor een hoger vertrouwen bij de klant.

Kwalitatief onderzoek, dat is nou echt mensenwerk. Toch? ChatLab laat zien dat ook chatbots dit werk kunnen uitvoeren.

Kwalitatief onderzoek, dat is nou echt mensenwerk. Toch? ChatLab laat zien dat ook chatbots dit werk kunnen uitvoeren.

Hoewel chatbots geen volledig onafhankelijke onderzoekers zijn, kunnen ze wel een bijdrage leveren aan kwalitatief onderzoek. Onderzoeksproject ChatLab toonde aan dat chatbots met succes kwalitatieve interview kunnen afronden. Maar hoe menselijk kan en moet een chatbot zijn? In de 2.0 versie van het onderzoeksproject bouwden masterstudenten uit verschillende disciplines voort op de resultaten van hun voorgangers. Ze keken onder andere naar het design van de bot, empathisch taalgebruik en menselijke perceptie. Met elke nieuwe groep studenten, komen we een stap dichter bij geavanceerde robots die rijke data verzamelen. Op naar een samenwerking tussen mens en robot.

Tafelkaart met de tekst ChatLab

Wil jij ook je wereld veranderen?

Bezoek de VU Bachelordag
Kinderen bestuderen een robot
Robots bouwen tegen eenzaamheid. Zelfrijdende auto’s slimmer maken. Ontdek hoe je AI toepast op diverse gebieden met de bachelor Artificial Intelligence
Twee mensen kijkend naar een computer
Hoe gaan we om met enorme hoeveelheden data? Tijdens de bachelor Computer Science verdiep je je in o.a. databases, webtechnologie,en algoritmes.
Groep studenten werken samen aan een innovatieproject
Heb je bètavakken in je pakket en ben je geïnteresseerd in bedrijfskunde en duurzame en medische innovaties? Kies dan Science, Business and Innovation!
Twee vrouwen die een video maken
Hoe ziet de journalistiek van de toekomst eruit? Op welke manier maken bedrijven gebruik van social media om jou te verleiden tot kopen?
People running into the sea, wearing swimwear and caps
Waarom gaan mensen in panieksituaties op de vuist met hulpverleners? Hoe help je iemand die het leven niet meer ziet zitten?

Gerelateerde opleidingen

Het begint aan de VU

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam