Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Nieuw kader voor generatieve AI in het onderwijs

Delen
13 mei 2025
Om studenten en docenten goed voor te bereiden op een toekomst waarin AI een steeds grotere rol speelt, heeft de Vrije Universiteit Amsterdam een nieuw kader opgesteld voor het gebruik van generatieve AI (genAI) in het onderwijs.

Het document, goedgekeurd door het College van Bestuur, biedt faculteiten handvatten om eigen beleid te formuleren en schetst zowel de kansen als de risico’s van deze snel ontwikkelende technologie.

Lees hieronder de belangrijkste punten in het kort of raadpleeg het volledige document.

Waarom een kader voor genAI in het onderwijs? 
GenAI en de snelle ontwikkelingen op het gebied van deze technologie hebben impact op de maatschappij en niet in de laatste plaats ook op het onderwijs. Het biedt mogelijkheden om leren te ondersteunen, bijvoorbeeld bij schrijven of informatieverwerking. Tegelijk brengt AI risico’s met zich mee, zoals vervlakking van academische vaardigheden, data- en privacyproblemen, de verspreiding van desinformatie en een toenemende druk op duurzaamheid.

De VU neemt hierin haar verantwoordelijkheid door duidelijke richtlijnen op te stellen, gericht op een veilige en toekomstgerichte leeromgeving. Regelmatige actualisering van het kader is voorzien. 

AI moet bijdragen aan academische ontwikkeling 
GenAI mag geen vervanging zijn voor eigen denken, schrijven en onderzoeken. Studenten leren hoe zij AI op een verantwoorde manier kunnen inzetten om hun leerproces te versterken, niet te ondermijnen. Zelfstandig werken, kritisch nadenken en feit van fictie kunnen onderscheiden blijven essentieel. 

AI literacy is een basisvaardigheid 
Iedere student en docent ontwikkelt basiskennis over AI: 

  • Hoe werkt AI en wat zijn de beperkingen? 
  • Wanneer is de inzet van AI zinvol of juist onwenselijk? 
  • Welke ethische kwesties spelen er (zoals bias, auteursrecht en duurzaamheid)? 

Docenten dragen actief bij aan de ontwikkeling van AI literacy van studenten in hun onderwijs en volgen zelf ook trainingen waar nodig. 

Wetenschappelijke integriteit staat voorop 
De toepassing van AI in onderwijs en onderzoek moet altijd passen binnen de principes van wetenschappelijke integriteit. Transparantie over het gebruik van AI en kritische reflectie op de gegenereerde output zijn noodzakelijk. 

Duurzaamheid en ethiek spelen een grote rol 
Het gebruik van AI heeft impact op het milieu vanwege het hoge energieverbruik van grote taalmodellen. Daarnaast moet kritisch gekeken worden naar de manier waarop AI-tools worden ontwikkeld en getraind. Studenten en docenten leren bewust en duurzaam om te gaan met AI-technologie. 

Duidelijkheid in vakken en toetsing 
Per vak wordt duidelijk aangegeven: 

  • Of AI- gebruik is toegestaan en in welke vorm. 
  • Welke afspraken er gelden voor opdrachten en toetsing. 
  • Hoe studenten hun AI-gebruik moeten verantwoorden. 

Zonder expliciete vermelding mogen studenten ervan uitgaan dat eigen werk zonder AI-hulp moet worden gemaakt. 

Privacy en dataveiligheid zijn essentieel 
Studenten mogen niet verplicht worden om AI-tools te gebruiken waarvoor de VU geen licentie heeft. Privacy, ethiek en transparantie van de software zijn belangrijke voorwaarden. 

Er mogen geen persoonsgegevens of vertrouwelijke (onderzoeks)gegevens verwerkt worden in AI-tools. Studenten, docenten en medewerkers moeten alert zijn op de risico’s van dataverzameling door AI-leveranciers. 

Fraudepreventie: formatieve begeleiding  
AI-fraude is lastig te detecteren. AI-detectors zijn onbetrouwbaar en mogen niet worden gebruikt. In plaats daarvan kan beter worden ingezet op formatieve begeleiding. Door regelmatige feedbackmomenten wordt de ontwikkeling van studenten gevolgd en kunnen problemen vroegtijdig worden gesignaleerd. 

Pilots en innovaties onder voorwaarden 
Experimenteren met AI in het onderwijs kan, maar alleen onder bepaalde randvoorwaarden: 

  • Vooraf melden bij de VU Onderwijswerkplaats
  • Zorgvuldig plannen en risico’s in kaart brengen. 
  • Resultaten evalueren en delen voor bredere toepassing. 

Ondersteuning en verantwoordelijkheid nemen 
Iedereen aan de VU – van het College van Bestuur en de faculteiten tot de examencommissies, docenten, medewerkers en studenten – speelt een rol in het doordacht en passend gebruik van generatieve AI. Samen zorgen we, dankzij goede samenwerking en ondersteuning, voor een leeromgeving die voorbereid is op het verantwoord gebruik van generatieve AI. 

Ondersteuning is beschikbaar via de VU Onderwijswerkplaats voor pilots en kennisdeling, en via het nieuwe VU Artificial Intelligence Competence Network voor technische, juridische en didactische hulp. Docenten en onderwijsmedewerkers kunnen trainingen volgen via het Centre for Teaching and Learning en de Universiteitsbibliotheek. Daarnaast helpt de AI Maturity Scan inzicht te krijgen in het eigen AI-niveau, met praktische tips voor verdere ontwikkeling. 

Raadpleeg het nieuwe kader Generatieve AI in het onderwijs (april 2025) voor alle uitgangspunten en richtlijnen.  

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam