Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

De AI Maturity in Education Scan (AIMES)

De AI Maturity in Education Scan (AIMES) ondersteunt jou als docent, opleidingsdirecteur of faculteitsbestuurder om je begrip van Artificiële Intelligentie (AI literacy) te beoordelen en te vergroten.

Na het invullen van de enquête (5 a 10 minuten) ontvang je direct actiegerichte feedback, praktische tips en aanbevolen literatuur. Deze informatie word je tevens aangeboden als downloadbaar rapport (.pdf), zodat je het op een later moment weer kunt raadplegen. Let op: momenteel is AIMES alleen beschikbaar in het Engels.

Vergroot direct je AI-literacy:

AIMES: toepassingsmogelijkheden & implementatierichtlijnen

Ben je betrokken bij AI literacy in jouw onderwijsinstelling? Ontdek hoe AIMES kan helpen:

  • AIMES Toepassingsmogelijkheden
    Lees hoe je AIMES kunt integreren in je professionaliseringsprogramma's en instellingsstrategie m.b.t. AI literacy, of hoe AIMES als een Open Educational Resource je workshops, e-modules, onderzoek of Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)-activiteiten kan verbeteren.
  • AIMES implementatierichtlijnen (.pdf)
    Gebruik AIMES content voor je eigen doeleinden.

Blijf op de hoogte of draag bij aan AIMES

AIMES wordt ieder half jaar bijgewerkt. Wil je op de hoogte blijven van deze updates en/of lid worden van het AIMES-expertpanel? Vul dan het AIMES interesseformulier in.

Over AIMES

Doelstellingen van AIMES
AI literacy is essentieel om de kwaliteit van onderwijs te garanderen. AIMES maakt de ontwikkeling van AI-literacy mogelijk; het vermogen om AI-toepassingen te begrijpen, te gebruiken, te monitoren en er kritisch over na te denken.

Eén scan: drie enquêtes, tien items en drie volwassenheidsniveaus
In reactie op recente AI-ontwikkelingen is de AI Maturity in Education Scan (AIMES) ontwikkeld om zelfevaluatie te ondersteunen en de AI-literacy van docenten, programmadirecteuren en faculteitsbestuurders te vergroten. Elke enquête bestaat uit tien items, waarbij elk item drie beschrijvingen biedt die overeenkomen met drie volwassenheidsniveaus. Deelnemers kiezen de beschrijving die het beste bij hun huidige niveau past.

Het downloadbare AIMES rapport: een gepersonaliseerd naslagwerk
Deelnemers aan AIMES ontvangen antwoordspecifieke, actiegerichte feedback, tips en aanbevolen literatuur. De feedback en tips van AIMES zijn samengesteld aan de hand van meer dan 100 referenties van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit van Amsterdam en van organisaties als de EU, OESO en UNESCO. Alle informatie, inclusief links, kan worden gedownload in een rapport aan het einde van het onderzoek, dat dient als persoonlijk naslagwerk.

Door en voor onderwijsprofessionals
De AI Maturity in Education Scan (AIMES) is een gezamenlijk initiatief van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam. AIMES is ontwikkeld onder leiding van oprichter Luuk Terbeek, onderwijsadviseur AI in het Onderwijs aan beide universiteiten. In 2024 is de eerste versie van AIMES gevalideerd in samenwerking met een internationaal expertpanel (aan de hand van de Delphi-methode).

De basis van AIMES: 'Key Requirements for Trustworthy AI'
AIMES is gebaseerd op de zeven 'Key Requirements for Trustworthy AI' (EU, 2019); 1. Menselijk handelen en toezicht, 2. Technische robuustheid en veiligheid, 3. Privacy en data governance, 4. Transparantie, 5. Diversiteit, non-discriminatie en eerlijkheid, 6. Maatschappelijk en ecologisch welzijn, en 7. Verantwoordingsplicht. Door aan deze zeven vereisten te voldoen, is AIMES afgestemd op de AI Act van de EU. De EU AI ACT is 's werelds eerste uitgebreide wettelijke kader voor AI en ondersteunt de ontwikkeling van betrouwbare AI.

Op weg naar een gedeeld narratief
AIMES dient als referentie voor het gebruik van AI op cursus-, programma- en institutioneel niveau. Zo faciliteert AIMES de ontwikkeling van een gedeeld narratief onder verschillende belangrijke actoren. Dit narratief kan als leidraad dienen voor kritische discussies over AI in het onderwijs. Door perspectieven op elkaar af te stemmen, bevordert AIMES wederzijds begrip en samenwerking, met als doel het verbeteren van onderwijs met AI.

Geborgde relevantie: halfjaarlijkse updates van AIMES
Om op één lijn te blijven met de continue ontwikkelingen op het gebied van AI, wordt AIMES twee keer per jaar bijgewerkt, met nieuwe releases in juni en november. In de komende release wordt een studentenenquête toegevoegd, komen er meer evidence-based tips en volgt er verdere afstemming op de EU AI Act. Daarnaast zal er intensiever worden samengewerkt met coördinatoren van professionaliseringsprogramma's en stakeholders van (inter)nationale AI in onderwijsprogramma's.

Het gedachtengoed achter AIMES: Een interview met de initiatiefnemer, Luuk Terbeek
Wil je meer inzicht in AIMES? Lees het interview 'Hulp bij AI-literacy met de AI Maturity in Education Scan (AIMES)' met Luuk Terbeek om meer te weten te komen over de achtergrond en het doel van de scan.

Leden expertpanel over AIMES

Het AIMES expertpanel bestaat uit professionals die betrokken zijn bij professionalisering van docenten of onderwijskundig leiderschap, en draagt bij aan de ontwikkeling van AIMES.

Erdinç Saçan

Sr. docent en onderzoeker, Fontys Hogescholen:, “Om hun onderwijs AI-proof te maken, hebben docenten training, toegang tot AI-tools en ondersteuning nodig. AIMES faciliteert dit door zelfreflectie aan te bieden en te verwijzen naar waardevolle bronnen en tips om je AI-literacy te verbeteren.”

Erdinc Sacan

Nienke Stumpel

Onderwijsadviseur aan de Vrije Universiteit Amsterdam: "AIMES is een 'game changer' voor het Hoger Onderwijs. Het vergroot AI-literacy en tilt onderwijskwaliteit naar een hoger niveau."

Emrah Cinkara

Assistent-professor aan de Universiteit van Gaziantep: "Ik ben ervan overtuigd dat de Open Educational Resource-versie van AIMES onderwijsinstellingen wereldwijd een kans biedt om hun AI-literacy verder te ontwikkelen. Door verdiepend AI-onderwijs toegankelijk te maken voor studenten, stelt AIMES instellingen in staat om de kloof te overbruggen tussen nieuwe technologieën en de vaardigheden die zij nodig hebben in deze steeds meer AI-gedreven wereld."

Emrah Cinkara

Jolanda Broex

Onderwijsadviseur aan de Universiteit van Amsterdam: "AI wordt steeds meer geïntegreerd in ons dagelijks leven, waardoor de digitale infrastructuur van het onderwijs snel verandert. De uitdaging ligt in het empoweren van docenten en bestuurders binnen onze faculteit om digitale autonomie te bereiken. Digitale en AI-literacy kan worden verbeterd door AIMES in te zetten."

Jolanda Broex

Linda Meinders

Rechtenstudent aan de Vrije Universiteit Amsterdam: "AI is net zo nieuw en transformerend voor de studenten als voor de medewerkers van een universiteit. Net zoals we leren om experts in onze vakgebieden te worden, hebben we ook begeleiding nodig bij het ethisch, rechtvaardig en effectief gebruik van AI. We kijken naar onze docenten, programmadirecteuren en faculteitsbestuurders voor die ondersteuning. AIMES kan ervoor zorgen dat onze docenten de AI-literacy hebben die we verwachten en verdienen, zodat ze ons met vertrouwen door dit nieuwe landschap kunnen leiden."

Linda Meinders

Isabella Ivory

Student Cognitieve Neuropsychologie, Vrije Universiteit Amsterdam: "Nu AI een integraal deel uit gaat maken van verschillende aspecten in het leven, is het belangrijk dat universiteiten hun docenten en studenten toerusten om AI zinvol en ethisch te integreren in de curricula - met AIMES als waardevolle gids."

Isabella Ivory

Contact en meer informatie

Wil je meer weten over AIMES en/of AI in het onderwijs?

Neem contact op met Luuk Terbeek via l.terbeek@vu.nl.

Contactpersoon

  • Luuk Terbeek
  • Onderwijsadviseur AI in het onderwijs aan de Vrije Universiteit bij het CTL en projectleider AI in onderwijs aan de UvA bij het TCL centraal.
  • +31 20 59 88707
  • l.terbeek@vu.nl
Luuk Terbeek

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam