De AI Maturity in Education Scan (AIMES)

De AI Maturity in Education Scan (AIMES) is ontworpen om docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders inzicht te bieden in hun begrip van artificiële intelligentie (AI Literacy) in het onderwijs.

AIMES in een notendop
Het AIMES instrument bestaat uit gevalideerde, korte vragenlijsten die de deelnemers inzicht bieden in hun maturiteitsniveau met betrekking tot AI in het onderwijs. Na het invullen ontvangt een respondent direct feedback waarmee deze het begrip van AI binnen de eigen onderwijscontext kan vergroten. Deze feedback helpt respondenten naar hun volgende maturiteitsniveau doordat zij meer zicht krijgen op de van toepassingsmogelijkheden van AI in het onderwijs, maar ook bewust worden gemaakt van mogelijke privacykwesties en ethische overwegingen. Daarnaast zorgt deze feedback voor afstemming met de instellingsvisie op AI in het onderwijs en bevat het links naar nuttige informatiebronnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderwijstips, workshops, evenementen of onderdelen van formele leerprogramma's zoals de BKO, SKO en Leergang Onderwijskundig Leiderschap van Centres for Teaching & Learning.

AIMES: een holistische benadering om AI in het onderwijs toe te passen
AI biedt kansen om onderwijs, leren, onderzoek en administratieve processen te verbeteren. Een goede aanleiding om opnieuw te kijken naar onderwijsdoelen, -ontwerp en -uitvoering. De toepassing van AI in het onderwijs kan echter ook zorgen oproepen over privacy en ethiek. Om het potentieel van AI in het onderwijs te benutten en tegelijkertijd de risico's te beperken, is een holistische aanpak nodig. Om op deze behoefte in te spelen hebben de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam de handen ineengeslagen met het AIMES project, resulterend in een gevalideerde scan die respondenten direct inzicht biedt in de mate van effectieve, efficiënte en verantwoorde toepassingen van AI in het hoger onderwijs. Daarmee faciliteert het een gerichte, samenhangende en gestructureerde verbetering van AI-gebruik in het onderwijs.

Grondbeginsel: betrouwbare AI
AIMES is gebaseerd op de zeven vereisten voor Betrouwbare AI (EU, 2019); Menselijke controle en menselijk toezicht, Technische robuustheid en veiligheid, Privacy en datagovernance, Transparantie, Diversiteit, Non-discriminatie en rechtvaardigheid, Maatschappelijk en milieuwelzijn en Verantwoording. Daarnaast zal AIMES waar mogelijk in lijn met de EU AI ACT.

AIMES: opbouw, toepassingsmogelijkheden en opbrengst
AIMES bestaat uit drie korte enquêtes, elk gericht op een specifieke groep respondenten: docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuursleden. Het invullen duurt maximaal vijf minuten. Elke enquête bevat tien items en drie gespecificeerde maturiteitsniveaus per item. Deelnemers selecteren het maturiteitsniveau dat op hen van toepassing is, gebaseerd op hun kennis, gebruik van en ervaring met betrekking tot ondersteuning en faciliteiten van hun onderwijsinstelling. Na het invullen krijgen de respondenten direct bruikbare feedback om hun begrip van AI te verbeteren en de effectiviteit en verantwoordelijkheid waarmee zij AI in het onderwijs toepassen te bevorderen.

AIMES kan worden gebruikt voor zelfevaluatie, al dan niet binnen de context van formele professionele ontwikkeling (bijv. de BKO of SKO). Daarnaast bieden gegevens die zijn verkregen door het gebruik van AIMES inzicht in de ervaring van respondenten met hun aangegeven maturiteitsniveaus met betrekking tot AI in het onderwijs. Deze gegevens kunnen waardevol zijn voor o.a. onderzoekers, beleidsmedewerkers, leden van AI in Onderwijs expertgroepen en leden van Centres for Teaching & Learning. Zo kunnen deze gegevens bijvoorbeeld dienen als uitgangspunt voor het aanscherpen van beleid, richtlijnen of kennissessies ter versterking van het begrip van artificiële intelligentie (AI Literacy) in het onderwijs. Deze verhoogde 'AI Literacy' draagt op haar beurt weer bij aan beter onderwijs, onderwijskundig leiderschap en strategische beslissingen, waarbij onderwijskwaliteit wordt geborgd en afgestemd met de instellingsvisie op onderwijs.

AIMES Roadmap
AIMES is een gezamenlijk project van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam. Zij verkennen tevens aanvullende partnerschappen en richten eind januari 2024 expert panels in. AIMES wordt ontwikkeld met behulp van de Delphi-methode, waarbij deskundigen worden geraadpleegd voor feedback.
De eerste expert review ronde zal plaatsvinden in Q1 2024, waarna de eerste pilots zullen volgen. De tweede expert review ronde staat gepland voor Q2 2024, na validatie van de tweede pilot. In Q3 2024 zal AIMES beschikbaar worden gesteld als Open Educational Resource, zodat Hoger Onderwijsinstellingen wereldwijd (toegespitst op hun eigen context) gebruik kunnen maken van AIMES. In Q4 2024 zal een artikel worden gepubliceerd waarin de totstandkoming, validatie en adviezen voor inbedding van AIMES in de praktijk worden beschreven. AIMES zal ook worden gepresenteerd op verschillende toonaangevende internationale conferenties.

Blijf op de hoogte van AIMES
Wil je per e-mail op de hoogte blijven van het AIMES-project en de beschikbaarheid van de tool voor jou en/of je collega's? Vul dan dit AIMES interesseformulier in.

Contact en meer informatie

Wil je meer weten over dit project en/of AI in het onderwijs?

Neem contact op met Luuk Terbeek via l.terbeek@vu.nl.

Contactpersoon

• Luuk Terbeek
  • Onderwijsadviseur AI in het onderwijs aan de Vrije Universiteit bij het CTL en projectleider AI in onderwijs aan de UvA bij het TCL centraal.
  • +31 20 59 88707
  • l.terbeek@vu.nl