Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

VU verwerft recordaantal Comeniusbeurzen

Delen
4 juni 2024
De Vrije Universiteit Amsterdam viert een bijzondere prestatie: maar liefst zeven van haar docenten hebben de prestigieuze Comenius Fellow-beurzen ontvangen.

Dr. Laura Rupp krijgt de hoogste eer, de Comenius Leadership Fellow-beurs ter waarde van €500.000. Dr. Jorim Tielbeek en Dr. Yvette Taminiau ontvangen elk de Comenius Senior Fellow-beurs van €100.000. Dr. Marieke Toffolo, Dr. Elza van Deel, Dr. Jan Baan en Dr. Marloes Jansen ontvangen de Comenius Teaching Fellow-beurs van €50.000.

Deze beurzen, toegekend door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), stellen de Fellows in staat hun onderwijsvernieuwingsprojecten uit te voeren en hun visie op onderwijs in de praktijk te brengen. De beoordelingscommissie prijst de projecten om hun "creatieve en impactvolle benadering, die het hoger onderwijs vernieuwen en verbeteren".

“Bij VU Amsterdam streven we ernaar om studenten op te leiden tot geëngageerde burgers, met een brede blik op de wereld. Deze erkenning, met zowel de Comenius Leadership Fellow-beurs als meerdere andere Comeniusbeurzen, is een schitterend voorbeeld van hoe onze inspanningen voor onderwijsvernieuwing zichtbaar en gewaardeerd worden door de buitenwereld. Het sluit ook aan bij onze Broader Mind-visie, die gericht is op het bevorderen van maatschappelijke betrokkenheid en persoonlijke groei. We zijn enorm trots op deze prestaties en kijken vol spanning en vertrouwen uit naar de innovatieve bijdragen die onze docenten zullen leveren aan het onderwijs. Ik ben ervan overtuigd dat we, met deze erkenning als springplank, nog meer impact zullen maken in het onderwijslandschap!”, aldus rector magnificus Jeroen Geurts.

De onderwerpen van de winnaars omvatten de A Broader Mind-visie, innovatie, en initiatieven voor leren door middel van Community Service Learning (CSL):
Dr. Laura Rupp (Faculteit der Geesteswetenschappen) ontvangt de Comenius Leadership Fellow en werkt aan het project ‘Global English en Internationaal Nederlands op de VU Campus’, dat inclusief onderwijs bevordert door middel van een taaldiversiteitsprogramma voor Nederlands en Engels.

De ontvanger van de Senior Fellow-beurs Dr. Yvette Taminiau (Faculteit der Sociale Wetenschappen, afdeling Organisatiewetenschappen), start het project ‘Professional Companion', gericht op een betere aansluiting tussen cultureel diverse studenten van de VU en het toekomstige werkveld. Dr. Jorim Tielbeek ontvangt de beurs voor het project ‘RECEPT: Rebuilding Education: Co-creatie en Empowerment voor Planetaire Transformatie’, docenten en studenten gaan gezamenlijk bestaand onderwijs co-creëren met als doel om handelingsperspectieven voor de planetaire crisis te ontwikkelen.

De ontvangers van de Teaching Fellow-beurs zijn Dr. Marieke Toffolo (Gedrags- en Bewegingswetenschappen), die ‘Street Psychology’ ontwikkelt, waarbij psychologiestudenten workshops geven over psychologie aan middelbare scholieren; Dr. Elza van Deel (AmsterdamUMC), die ‘De docent-patiënt’ creëert, waarin biomedische professionals met persoonlijke medische ervaringen als rolmodellen dienen; Dr. Marloes Jansen en mede-aanvrager drs. Esther Schagen (Sociale Wetenschappen), die ‘Building a Professional Identity’ lanceert, een leerpad voor communicatiestudenten dat academische theorie integreert met praktische vaardigheden; en Dr. Jan Baan die een vak ontwikkelt waarin vierdejaars studenten van de Universitaire Pabo hun onderzoeksvaardigheden inzetten voor relevante vragen van schoolbesturen.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam