VU verwerft recordaantal Comeniusbeurzen

4 juni 2024
De Vrije Universiteit Amsterdam viert een bijzondere prestatie: maar liefst zes van haar docenten hebben de prestigieuze Comenius Fellow-beurzen ontvangen. Dr. Laura Rupp krijgt de hoogste eer, de Comenius Leadership Fellow-beurs ter waarde van €500.000. Dr. Jorim Tielbeek en Dr. Yvette Taminiau ontvangen elk de Comenius Senior Fellow-beurs van €100.000. Dr. Marieke Toffolo, Dr. Elza van Deel en Dr. Marloes Jansen ontvangen de Comenius Teaching Fellow-beurs van €50.000.

Deze beurzen, toegekend door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), stellen de Fellows in staat hun onderwijsvernieuwingsprojecten uit te voeren en hun visie op onderwijs in de praktijk te brengen. De beoordelingscommissie prijst de projecten om hun "creatieve en impactvolle benadering, die het hoger onderwijs vernieuwen en verbeteren".

“Bij VU Amsterdam streven we ernaar om studenten op te leiden tot geëngageerde burgers, met een brede blik op de wereld. Deze erkenning, met zowel de Comenius Leadership Fellow-beurs als meerdere andere Comeniusbeurzen, is een schitterend voorbeeld van hoe onze inspanningen voor onderwijsvernieuwing zichtbaar en gewaardeerd worden door de buitenwereld. Het sluit ook aan bij onze Broader Mind-visie, die gericht is op het bevorderen van maatschappelijke betrokkenheid en persoonlijke groei. We zijn enorm trots op deze prestaties en kijken vol spanning en vertrouwen uit naar de innovatieve bijdragen die onze docenten zullen leveren aan het onderwijs. Ik ben ervan overtuigd dat we, met deze erkenning als springplank, nog meer impact zullen maken in het onderwijslandschap!”, aldus rector magnificus Jeroen Geurts.

De onderwerpen van de winnaars omvatten de A Broader Mind-visie, innovatie, en initiatieven voor leren door middel van Community Service Learning (CSL):
Dr. Laura Rupp (Faculteit der Geesteswetenschappen) ontvangt de Comenius Leadership Fellow en werkt aan het project ‘Global English en Internationaal Nederlands op de VU Campus’, dat inclusief onderwijs bevordert door middel van een taaldiversiteitsprogramma voor Nederlands en Engels.

De ontvanger van de Senior Fellow-beurs Dr. Yvette Taminiau (Faculteit der Sociale Wetenschappen, afdeling Organisatiewetenschappen), start het project ‘Professional Companion', gericht op een betere aansluiting tussen cultureel diverse studenten van de VU en het toekomstige werkveld. Dr. Jorim Tielbeek ontvangt de beurs voor het project ‘RECEPT: Rebuilding Education: Co-creatie en Empowerment voor Planetaire Transformatie’, docenten en studenten gaan gezamenlijk bestaand onderwijs co-creëren met als doel om handelingsperspectieven voor de planetaire crisis te ontwikkelen.

De ontvangers van de Teaching Fellow-beurs zijn Dr. Marieke Toffolo (Gedrags- en Bewegingswetenschappen), die ‘Street Psychology’ ontwikkelt, waarbij psychologiestudenten workshops geven over psychologie aan middelbare scholieren; Dr. Elza van Deel (AmsterdamUMC), die ‘De docent-patiënt’ creëert, waarin biomedische professionals met persoonlijke medische ervaringen als rolmodellen dienen; en Dr. Marloes Jansen en mede-aanvrager drs. Esther Schagen (Sociale Wetenschappen), die ‘Building a Professional Identity’ lanceert, een leerpad voor communicatiestudenten dat academische theorie integreert met praktische vaardigheden.