VU-primeur: SpringLab voor medische studenten wint Nederlandse Onderwijspremie!

27 juni 2024
SpringLab VU is tweede geworden in de toekenning van de prestigieuze Nederlandse Onderwijspremie (NOP). Hierbij hoort een bedrag van €800.000. SpringLab VU is een studentenplatform voor én door studenten van de Faculteit der Geneeskunde VU. “Tijdens de bacheloropleiding leer je weinig over praktische vaardigheden zoals hechten, spoedecho’s maken van organen en angio’s leren lezen. Maar bij Springlab kom je hier wél mee in aanraking: zowel theoretisch als praktisch. Bovendien word je begeleid door een enorm enthousiast en gemotiveerd team!” – Yasin Gürlek, geneeskundestudent.

De Nederlandse Onderwijspremie is de hoogste onderscheiding in het middelbaar en hoger onderwijs. Deze prijs erkent en beloont uitzonderlijke initiatieven die het onderwijs verbeteren en innovatie stimuleren.

Studenten aan zet
Zelfgestuurd leren, praktijkgerichte vaardigheden ontwikkelen en samen met docenten en medische experts onderwijs co-creëren: dat is de unieke leeromgeving van Springlab VU. Bij het platform van de Faculteit der Geneeskunde VU maken én geven de studenten zelf lessen, onder begeleiding van experts. Hands-on-ervaringen helpen studenten om beter voorbereid en zelfverzekerd hun medische carrière tegemoet te gaan. Het bekroonde initiatief geeft “een actieve rol aan studenten in het onderwijsproces, wat resulteert in grotere betrokkenheid en een betere onderwijskwaliteit”.

Rector Magnificus Jeroen Geurts: “We zijn ontzettend trots dat SpringLab VU de Nederlandse Onderwijspremie heeft gewonnen! Dit is de eerste keer dat we deze prestigieuze prijs ontvangen, en het bevestigt hoe waardevol ons platform is. SpringLab VU, opgezet door en voor studenten, is dé plek voor onderwijsvernieuwing en laat zien hoe belangrijk studenten zijn in het hoger onderwijs. Deze erkenning geeft ons een enorme boost om door te gaan met het creëren van innovatief onderwijs dat onze studenten perfect voorbereidt op hun toekomst.”

Wat maakt Springlab VU zo uniek?
Opgericht in 2019 aan de Faculteit der Geneeskunde VU, stelt het platform studenten in staat hun eigen leertraject vorm te geven en praktische vaardigheden te oefenen, zoals echografie uitvoeren en interpreteren, onder begeleiding van ervaren artsen. Dit hands-on leren in een realistische setting verhoogt hun zelfvertrouwen en bereidt hen beter voor op de medische praktijk. Bovendien dient SpringLab VU als een proeftuin voor onderwijsinnovaties, waar docenten nieuwe methoden uitproberen en directe feedback van studenten krijgen.

“Het succes van SpringLab blijkt uit de hoge deelname, jaarlijks volgen ongeveer 2500 studenten meer dan 60 facultatieve lessen. Dankzij financiële ondersteuning door studievoorschotmiddelen en kwaliteitsgelden is deelname voor studenten kosteloos en dus zeer toegankelijk. En dat zien we ook: wanneer studenten een specifieke vraag hebben, komen ze terecht bij het SpringLab. Het is een plek waar ze kunnen leren wat zíj willen, variërend van vaardigheidstrainingen tot persoonlijke ontwikkeling”, vertelt Aäron Spapens, leefstijlarts en projectleider van SpringLab VU.

Beoogd uitbreidingsidee
SpringLab VU blijft groeien en innoveren. Het doel is om binnen de geneeskundeopleiding het go-to platform voor onderwijsinnovatie en samenwerking te worden. Zo integreren ze de nieuwste technologieën, zoals simulaties en virtual reality, om het leren interactiever en effectiever te maken. Een belangrijke stap is de uitbreiding naar interdisciplinair onderwijs. Samen met het VU Centre for Teaching and Learning (CTL) gaan ze het SpringLab-model uitbreiden naar andere faculteiten.

Meer informatie
Bekijk deze YouTube-video, SpringLab VU bij Amsterdam UMC, de Instagram-pagina of bezoek de website

Voor vragen en meer informatie over SpringLab VU: springlabvu@gmail.com.