SoTL succesverhalen: “Het gaf me de tools en het vertrouwen voor mijn project."

22 oktober 2024
Nu het Scholarship of Teaching and Learning-programma (SoTL) haar cyclus van 2024 afsluit, lichten we enkele van de inspirerende projecten uit die het heeft ondersteund.

Vandaag spreken we met Tess Dekker, junior docent Bewegingswetenschappen, die het anatomieonderwijs voor studenten wilde vernieuwen met een frisse, interactieve aanpak door gebruik van Virtual Reality (VR). “Het meest opvallende effect was de betrokkenheid van studenten: ze waren gemotiveerder, stelden vragen, werkten samen en verdiepten zich volledig in de 3D-modellen. Wat het onderwijs voor zowel hen als mij veel leuker maakte.”

Vertel ons, Tess, waar ging jouw SoTL-project over?
“Tijdens mijn SoTL-project was ik junior docent bij Bewegingswetenschappen, waar ik VR introduceerde in onze eerstejaars anatomielessen. Mijn doel was om het leren interactiever en boeiender te maken voor studenten. Hoewel ik in eerste instantie keek naar hoe VR hun examenresultaten zou kunnen beïnvloeden, was ik nog meer geïnteresseerd in de vraag of het hun betrokkenheid tijdens de lessen kon vergroten. Ik wilde zien of ze gemotiveerder waren om te leren en actiever betrokken waren wanneer we VR gebruikten in onze werkgroepen.”

Wat motiveerde je om onderzoek te doen naar dit project?
“Persoonlijk heb ik altijd graag VR gebruikt in mijn lessen, maar ik wilde onderzoeken of het daadwerkelijk een positief effect had op de studenten. Ik was benieuwd of het écht een verschil zou maken in hoe goed studenten de stof begrepen en of ze zich meer betrokken voelden bij de lessen. Ik wilde ook graag meer diepgaand onderwijsonderzoek verkennen, wat nieuw was voor mij. En het SoTL-programma bood de perfecte mogelijkheid om dat te doen.”

Hoe was je ervaring met het SoTL-programma?
“Het programma was een enorme steun. Ze boden workshops aan met experts in onderwijsonderzoek, wat me veel meer vertrouwen in mijn project gaf. Ik was niet vertrouwd met onderzoeksmethoden in het onderwijs. Maar door SoTL leerde ik stap voor stap hoe ik mijn project moest aanpakken. En de coaching was fantastisch! Ik kon al mijn twijfels met hen bespreken, en ze wisten me altijd in contact te brengen met de juiste mensen die me konden helpen.”

Hoe heeft SoTL jouw eigen onderwijsaanpak verbeterd?
“Het heeft echt mijn ogen geopend voor hoe ik mijn onderwijs effectiever kon evalueren en verbeteren. Het gaf me ook de tools om het onderwijs vanuit een analytischer perspectief te bekijken, en het hielp me in contact te komen met andere docenten die ook innovatieve dingen deden aan de VU. Dat netwerk was heel belangrijk. Het ontmoeten van anderen die experimenteerden met nieuwe lesmethoden inspireerde me om na te denken over hoe ik mijn eigen cursussen kon blijven verbeteren.”

Was er iets wat je verraste?
“Ja! Een verrassende twist voor mij was het leren hoe je kwalitatief onderzoek moet doen. Vanuit een meer kwantitatieve achtergrond was ik niet gewend om dingen zoals studentenbetrokkenheid te analyseren door middel van interviews en observaties. Maar ik vond het enorm boeiend! Het vraagt wel echt een andere mindset. Maar het levert echt waardevolle inzichten op in hoe studenten hun leerproces ervaren.”

Hoe heeft jouw project een verschil gemaakt voor studenten?
“De resultaten waren veelbelovend, vooral wat betreft de betrokkenheid van studenten. Hoewel de verbeteringen in examenresultaten gematigd waren, presteerden studenten in de VR-groep consequent iets beter dan die in de traditionele opzet, vooral bij latere examens. De meest opvallende impact was op de betrokkenheid van studenten. Ze waren veel gemotiveerder en meer betrokken tijdens de sessies, stelden actief vragen en werkten samen om de 3D-anatomische modellen te verkennen. De immersive aard van VR maakte het leren voor hen leuker, wat hun deelname en focus echt verbeterde. Over het algemeen zorgde VR ervoor dat studenten zich meer verbonden voelden met het materiaal. Wat volgens mij op de lange termijn voordelen zal hebben voor hun begrip en behoud van kennis.”

Hoe zie je de toekomst van VR?
“Er is zoveel potentieel voor VR in het onderwijs. Hoewel ik me richtte op anatomie, zie ik dat VR net zo nuttig kan zijn in andere vakgebieden. Ik hoop dat dit project andere docenten inspireert om VR te gebruiken en dat het een vast onderdeel wordt van ons onderwijs. Als we het leren boeiender en interactiever kunnen maken, zullen we een veel grotere impact hebben op hoe studenten leren en kennis behouden. Al met al een mooie stap vooruit voor het onderwijs aan de VU in zijn geheel.”

Voor degenen die geïnteresseerd zijn, je kunt meer lezen over het project van Tess.

Heb je een idee om het onderwijs te verbeteren? Het SoTL-fonds biedt tot €10.000, plus training en mentorschap, om jouw onderwijsproject tot leven te brengen. Dien je voorstel in voor 1 november 2024 en, als je wordt geselecteerd, implementeer je project in 2025. Voor details, klik hier of mail naar ctl@vu.nl.

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas