Vertel ons, Tess, waar ging jouw SoTL-project over?
“Tijdens mijn Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)-project was ik junior docent bij Bewegingswetenschappen, waar ik VR introduceerde in onze eerstejaars anatomielessen. Mijn doel was om het leren interactiever en boeiender te maken voor studenten. Hoewel ik in eerste instantie keek naar hoe VR hun examenresultaten zou kunnen beïnvloeden, was ik nog meer geïnteresseerd in de vraag of het hun betrokkenheid tijdens de lessen kon vergroten. Ik wilde zien of ze gemotiveerder waren om te leren en actiever betrokken waren wanneer we VR gebruikten in onze werkgroepen.”
Wat motiveerde je om onderzoek te doen naar dit project?
“Persoonlijk heb ik altijd graag VR gebruikt in mijn lessen, maar ik wilde onderzoeken of het daadwerkelijk een positief effect had op de studenten. Ik was benieuwd of het écht een verschil zou maken in hoe goed studenten de stof begrepen en of ze zich meer betrokken voelden bij de lessen. Ik wilde ook graag meer diepgaand onderwijsonderzoek verkennen, wat nieuw was voor mij. En het SoTL-programma bood de perfecte mogelijkheid om dat te doen.”
Hoe was je ervaring met het SoTL-programma?
“Het programma was een enorme steun. Ze boden workshops aan met experts in onderwijsonderzoek, wat me veel meer vertrouwen in mijn project gaf. Ik was niet vertrouwd met onderzoeksmethoden in het onderwijs. Maar door SoTL leerde ik stap voor stap hoe ik mijn project moest aanpakken. En de coaching was fantastisch! Ik kon al mijn twijfels met hen bespreken, en ze wisten me altijd in contact te brengen met de juiste mensen die me konden helpen.”
Hoe heeft SoTL jouw eigen onderwijsaanpak verbeterd?
“Het heeft echt mijn ogen geopend voor hoe ik mijn onderwijs effectiever kon evalueren en verbeteren. Het gaf me ook de tools om het onderwijs vanuit een analytischer perspectief te bekijken, en het hielp me in contact te komen met andere docenten die ook innovatieve dingen deden aan de VU. Dat netwerk was heel belangrijk. Het ontmoeten van anderen die experimenteerden met nieuwe lesmethoden inspireerde me om na te denken over hoe ik mijn eigen cursussen kon blijven verbeteren.”