School of Business and Economics in de media mei

27 mei 2024
De wetenschappers van VU School of Business and Economics delen hun kennis regelmatig met de buitenwereld, bijvoorbeeld in de media. Een overzicht van de media-uitingen in mei.

Algemene Economie

• Bas Jacobs, hoogleraar economie en overheidsfinanciën, geeft antwoord op de vragen van NOS, NU.nl en RTL Nieuws over het hoofdlijnenakkoord. Hij ziet dat belangrijke hervormingen, zoals op de arbeidsmarkt of van de belastingen of het toeslagenstelsel, niet worden doorgezet door het nieuwe kabinet. Hij schreef er ook een opiniestuk over voor Elsevier Weekblad
  • Bas Jacobs analyseert ook op BNR Nieuwsradio het hoofdlijnenakkoord. Jacobs was ook te gast in de uitzending van dr Kelder en Co over de plannen van het mogelijke nieuwe kabinet.
  • Pierre Koning, hoogleraar arbeidsmarkt en sociale zekerheid, beantwoordt vragen van kijkers van EenVandaag over het eindigen van de vroegpensioenregeling voor mensen met een zwaar beroep.
  • Pieter Gautier, hoogleraar arbeidsmarkt, geeft in De Telegraaf duiding bij het nieuws dat het aantal Nederlanders met een vaste baan in de lift zit.
  • Raymond Gradus, hoogleraar bestuur en economie, werd op BNR Nieuwsradio geïnterviewd in aanloop naar het hoofdlijnenakkoord van de PVV, VVD, NSC en BBB. Ook schreef hij naar aanleiding van de formatie een opiniestuk in de Volkskrant en een opiniestuk in het FD.
  • Nadine Ketel, universitair hoofddocent economie, en Wendy Janssens, hoogleraar ontwikkelingseconomie, schreven eerder een ESB-artikel over de voordelen van gratis anticonceptie en dat werd deze maand aangehaald in een column in het FD
  • Het onderzoek van Roger Prudon, recent gepromoveerd als econoom aan de Vrije Universiteit Amsterdam, wordt genoemd op NOS.nl.

Bedrijfskunde

• Sebastian Baldermann, universitair docent internationale bedrijfskunde, duidt bij de NOS de boycot van multinationals door pro-Palestijnse consumenten.
  • Ard-Pieter de Man, hoogleraar management, geeft op NU.nl duiding bij de nieuwe update van Google die er binnenkort aan komt (AI Overviews). De update heeft volgens de Man veel gevolgen voor websites en voor de concurrentie op het internet.

Gezondheidseconomie

• Marcel Canoy, hoogleraar gezondheidseconomie, pleit in De Telegraaf voor meer zorgzame buurten, zodat niet alle zorg voor ouderen bij de overbelaste zorgsector terecht komt.
  • Marcel Canoy schreef ook een column voor Sociale Vraagstukken.
  • Radar besteedt aandacht aan het onderzoek naar passende zorg, toegelicht door Xander Koolman, hoogleraar gezondheidseconomie.
  • Xander Koolman gaat op BNR Nieuwsradio in op de plannen van het nieuw te vormen kabinet voor de zorg. Hij was ook te gast in EenVandaag, over het reumamedicijn Humira (het item begint op 18.30). Het programma Spraakmakers op NPO Radio 1 sprak hem over een mogelijk bevolkingsonderzoek naar Diabetes.

Ruimtelijke economie

• Jos van Ommeren, hoogleraar stedelijke economie, werd door Trouw geïnterviewd over een onderzoek naar de invloed van luchtvervuiling op verkiezingsdag. Hij deelt ook inzichten uit zijn eigen onderzoek naar de invloed van luchtvervuiling op de snelheid van fietsers in Londen en de vraag of schaakduels in vervuilde lucht vaker in remises eindigen.
  • Jos van Ommeren was ook te gast in de podcast Amsterdam Wereldstad van Het Parool
  • Erik Verhoef, hoogleraar verkeerseconomie, geeft in Het Parool tips om de situatie voor fietsers en overstekende voetgangers in Amsterdam te verbeteren. De gemeente kan ook denken aan loopbrug of ondertunneling op te drukke oversteekplaatsen.

Meer weten
Wil je elke week het totale VU-overzicht ontvangen? Meld je dan aan voor VU in de media

Meer weten over onderzoek in de media? Of mis je een media-optreden in dit overzicht? Neem contact op met wetenschapsredacteur Yrla van de Ven, y.f.van.de.ven@vu.nl, +31 6 26512492.