Openbaar register nevenwerkzaamheden hoogleraren

31 januari 2024
De nevenwerkzaamheden van hoogleraren stonden recent alleen vermeld op hun persoonlijke profielpagina's. Per universiteit is er nu een verzamellijst samengesteld waarin het nevenwerk van alle hoogleraren en bijzonder hoogleraren in één keer is terug te vinden.

In deze lijst worden gegevens opgenomen die op grond van de sectorale regeling nevenwerkzaamheden moeten worden opgegeven. De verzamellijst van de VU-hoogleraren is op 31 januari online gezet. Deze wordt per kwartaal ververst en is dus een momentopname. Om compliant te blijven is het daarom van groot belang dat nieuw of gewijzigd nevenwerk direct wordt geregistreerd via de self service Nevenwerkzaamheden.

Met deze nieuwe lijst willen de Nederlandse universiteiten de ontsluiting van gegevens over nevenwerk van hoogleraren verbeteren en bijdragen aan de transparantie hierover. Universiteiten delen de opvatting van de minister van OCW dat helder moet zijn welke nevenwerkzaamheden hoogleraren vervullen en hoe dit zich verhoudt met hun werk op de universiteit. Zo kan de schijn van belangenverstrengeling worden tegengegaan.

Op de website van UNL is hiervoor een nieuwe pagina Overzicht registratie nevenwerkzaamheden hoogleraren Nederlandse universiteiten beschikbaar. Op deze pagina wordt doorgelinkt naar de websites van de 14 universiteiten waar de informatie is in te zien.

NOS Nieuwsuur heeft hierover als een van de eerste nieuwsbronnen een bericht gepubliceerd 'Universiteiten zetten bijbanen hoogleraren online'.

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas