Binnen de VU lopen er veel initiatieven en pilots om AI-tools op ethisch verantwoorde wijze te gebruiken. Om AI goed in te zetten is AI-geletterdheid erg belangrijk. Dit is het vermogen om AI-toepassingen te begrijpen en te gebruiken. Om deze AI-geletterdheid van docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders te verhogen wordt de AI Maturity in Education Scan (AIMES) momenteel ontwikkeld. Een gezamenlijk initiatief van de VU en UvA dat loopt sinds januari 2024. Initiatiefnemer en projectleider Luuk Terbeek vertelt over de ontwikkelingen binnen het project.
Snel inzicht en feedback via AIMES
Het initiatief om de scan te ontwikkelen ontstond al ruim voor de lancering van ChatGPT 3.5 in november 2022. Deze lancering heeft alles in een stroomversnelling gebracht. Luuk: “Ik werkte toen al samen met collega’s aan een ethisch raamwerk op basis van de zeven vereisten voor betrouwbare AI. Om de impact van dit ethisch raamwerk te vergroten was een activerend concept nodig. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van AIMES.” De scan biedt deelnemers direct inzicht in de mate van effectieve, efficiënte en verantwoorde toepassingen van AI in hun onderwijs.
AIMES bestaat uit drie afzonderlijke vragenlijsten, elk gericht op een specifieke doelgroep: docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders. Na het invullen krijgt de deelnemer een terugkoppeling van waar hij of zij staat. Daarnaast ontvangen deelnemers ook direct feedback en tips voor de eigen onderwijscontext. Zo krijgen deelnemers meer zicht op de toepassingsmogelijkheden van AI in het onderwijs en worden ze zich bewust van hoe om te gaan met privacy kwesties en ethische overwegingen.
Lees het uitgebreide interview met Luuk Terbeek voor meer achtergrond en informatie over het project AIMES.
Lees meer over AIMES.
Lees meer over onderwijs & AI.