VU-hoogleraar Evolutionaire Biologie Toby Kiers ontvangt Spinozapremie

7 juni 2023
Hoogleraar Evolutionaire Biologie Toby Kiers krijgt de NWO-Spinozapremie voor haar baanbrekende onderzoek naar de symbiotische samenwerkingsverbanden van schimmels met planten. Ze is de jongste wetenschapper die ooit deze prijs heeft ontvangen. De commissie prijst de evolutiebioloog voor haar wetenschappelijke en maatschappelijke bijdragen aan natuurbehoud en de ontwikkeling van regeneratieve landbouw.

“Met haar unieke pionierende bijdrage op de theorie heeft ze wereldwijd aandacht gecreëerd voor het onderzoeksveld. De sociale impact van haar werk is dan ook enorm.” de Spinozacommissie

Afgelopen september werd Kiers al door TIME uitgeroepen tot één van de 100 opkomende leiders die de toekomst van het bedrijfsleven, entertainment, sport, politiek, gezondheid, wetenschap en activisme vormgeven. Een mooie kroon op een inmiddels indrukwekkend CV waar onder andere de NWO Stairway to Impact Award, een Zwaartekrachtproject, een TEDtalk, een VICI, de VU-URC leerstoel en de Ammodo KNAW award deel van uitmaken. Kiers is opgetogen om daar nu de Spinozapremie aan toe te voegen en heeft ambitieuze plannen voor de bestemming van de premie.

“Dit is ongelofelijk nieuws. Schimmels staan in de spotlights. Het is een gedurfde erkenning van de buitengewone samenwerkingspartners waarmee ik werk aan de VU en AMOLF. De prijs stelt ons in staat om de grenzen van beeldvorming binnen schimmelnetwerken te verleggen." Toby Kiers

Kiers, samen met biophysici bij AMOLF, bouwt samen met betrokken partners aan een robot die de schimmelnetwerken in beeld kan brengen voor een gedetailleerde bestudering. Met behulp van de robot kunnen in de toekomst de complexe stromen van voedingsstoffen binnen het netwerk gevolgd worden en begrepen worden welke rol schimmels vervullen bij de regulering van koolstof in de bodem.

Toby Kiers
Toby Kiers is sinds 2014 hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In haar onderzoek blijft Kiers niet binnen de lijnen van haar eigen onderzoeksveld, maar integreert ze ook kennis en theorieën uit andere disciplines, zoals economie en natuurkunde. Naast haar onderzoek hecht Kiers veel waarde aan het verspreiden van kennis. Ze was in 2021 één van de medeoprichters van de Society for the Protection of Underground Networks - een initiatief dat de zogenoemde mycorrhizale schimmelgemeenschappen op aarde in kaart brengt en pleit voor hun bescherming en geeft ze lezingen over de hele wereld.

“We zijn ontzettend trots op onze collega Toby Kiers. Niet alleen voor haar innovatieve en baanbrekende onderzoek, maar ook voor haar toewijding en inzet om mensen mee te nemen in haar onderzoek en het belang om ondergrondse ecosystemen te beschermen.” rector magnificus Jeroen Geurts

NWO-Spinozapremie
De NWO-Spinozapremie is de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap. NWO kent de Spinozapremies jaarlijks toe aan twee in Nederland werkzame onderzoekers die naar internationale maatstaven behoren tot de allerbeste wetenschappers wereldwijd. De NWO-Spinozalaureaten doen voortreffelijk en baanbrekend onderzoek met een grote uitstraling. Zij zijn een inspiratie voor beginnende onderzoekers. Dit jaar wordt de Spinozapremie op woensdag 4 oktober uitgereikt.