TIME roept Toby Kiers uit tot één van de 100 opkomende leiders

28 september 2022
Evolutiebioloog Toby Kiers is opgenomen in de TIME100 Next lijst van 2022. TIME100 Next belicht 100 opkomende leiders die de toekomst van het bedrijfsleven, entertainment, sport, politiek, gezondheid, wetenschap en activisme vormgeven. "Hoewel biologen de cruciale rol van schimmels in wereldwijde ecosystemen al tientallen jaren bestuderen, is dit werk grotendeels onopgemerkt gebleven in de beleidsontwikkeling. Het is goed om te zien dat het publiek nu de noodzaak inziet om de biodiversiteit van ondergrondse ecosystemen in kaart te brengen en te beschermen", aldus professor Kiers.

Toby Kiers is sinds 2014 hoogleraar Evolutie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Kiers is het meest bekend voorhaar baanbrekende onderzoek naar de stromen en architectuur van plant-schimmel netwerken, met name haar gebruik van economische theorie om handelsstrategieën van schimmels te begrijpen. In 2021 was zij medeoprichter van de Society for the Protection of Underground Networks - een initiatief dat de mycorrhizale schimmelgemeenschappen op aarde in kaart brengt en pleit voor hun bescherming.  Volgens Kiers is deze informatie cruciaal in de aanpak van klimaatverandering. "Momenteel wordt de bescherming van de biodiversiteit in de bodem - en haar ongeëvenaarde vermogen om koolstof vast te leggen - over het hoofd gezien in de klimaat- en natuurbehoudsagenda. Elke hectare die verloren gaat door verharding, erosie, vervuiling en uitbreiding van de landbouw is een deuk in onze klimaatregulerende gereedschapskist." Onlangs verscheen het werk van SPUN op de cover van de New York Times.

Kiers is onlangs teruggekeerd van expedities in Patagonië, Chili en de Apennijnen in Italië, waar ze samen met lokale medewerkers monsters heeft genomen van mycorrhizaschimmelgemeenschappen in unieke bodemhabitats. In november vertrekt ze naar de Stille Zuidzee om de schimmelgemeenschappen te karakteriseren van voedselarme eilandatollen die eigendom zijn van de Nature Conservancy.

TIME100 Next lijst is een uitbreiding van de TIME100 lijst met de meest invloedrijke mensen ter wereld. De volledige lijst en de bijbehorende eerbetuigingen verschijnen in het 10/ 17 oktobernummer van TIME.