Bachelor Griekse en Latijnse Taal en Cultuur opnieuw Topopleiding

25 november 2022
In de Keuzegids universiteiten 2023 krijgen zes VU-bacheloropleidingen het kwaliteitszegel ‘Topopleiding’, waaronder de bachelor Griekse en Latijnse Taal en Cultuur. De opleiding behoort hiermee opnieuw tot de beste in Nederland.

De opleiding Griekse en Latijnse Taal en Cultuur scoort met name goed op het gebied van inhoud, docenten en toetsing. Maar de studenten beoordelen ook sfeer bovengemiddeld.

Opleidingsdirecteur Rutger Allan: 'Bij de opleiding Griekse en Latijnse taal en cultuur besteden we veel aandacht aan de enorme culturele diversiteit van de antieke wereld en we laten zien dat het bestuderen van de oudheid kan helpen bij het begrijpen van de wereld van vandaag. Het is fantastisch om te zien dat onze studenten dit waarderen: een groot compliment voor onze hardwerkende en bezielende docenten!'

De bachelors Literature and Society en Philosophy, Politics & Economics (PPE), eveneens van de Faculteit der Geesteswetenschappen, scoren beide vier van de vijf sterren. In de lijst van brede klassieke universiteiten van Nederland staat de VU dit jaar op de vierde plek. Als instelling krijgt de VU dezelfde score als vorig jaar met goede beoordelingen voor aarde en milieu.

Nieuwe opzet

Sinds 2021 is er een nieuwe opzet van de enquête en zijn de beoordelingsthema’s anders dan in voorgaande jaren waardoor de nieuwe rankings van de best scorende universiteiten niet vergelijkbaar zijn met de uitkomsten van de Keuzegids voor 2021.

Keuzegids

De Keuzegids universiteiten wordt jaarlijks samengesteld door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie en vergelijkt alle geaccrediteerde bacheloropleidingen aan de Nederlandse universiteiten. De beoordelingen in de gids worden onder meer opgesteld aan de hand van studentenoordelen en accreditatiegegevens waarbij gebruik wordt gemaakt van informatie uit de Nationale Studentenenquête. Deze beoordelingen stellen toekomstige studenten mede in staat een weloverwogen keuze voor hun bacheloropleiding maken.