Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Coronamonitor

Laatst gewijzigd op 14 december 2022
Thuiswerken, online onderwijs geven en overleggen, wat betekent dat voor jou? Hoe voel je je fysiek en mentaal? Is er vanuit de VU voldoende ondersteuning? Wat heb jij nodig nu thuiswerken voortduurt? Deze en andere vragen komen aan bod in de Coronamonitor.

Hoe gaat het met je?

We zijn benieuwd hoe het in deze bijzondere coronatijd met je gaat. Thuiswerken, online onderwijs geven en overleggen, wat betekent dat voor jou? Hoe voel je je fysiek en mentaal? Is er vanuit de VU voldoende ondersteuning? Wat heb jij nodig nu thuiswerken voortduurt? Deze en andere vragen komen aan bod in de Coronamonitor, een korte vragenlijst die we periodiek versturen om te polsen hoe het met de VU-medewerkers gaat. Naast vragen over welzijn en gezondheid komen ook onderwerpen zoals werkdruk en communicatie aan bod.

Vragenlijst

De vragenlijst is ontwikkeld in samenwerking met onderzoeksbureau IVA, het bureau dat ook elke drie jaar het VU Werkbelevingsonderzoek (WBO) afneemt. Net als bij het WBO zijn de antwoorden van de Coronamonitor anoniem en dus niet te herleiden naar een individuele medewerker. In de periode van het onderzoek kun je met vragen contact opnemen met IVA Onderwijs via contact@iva-onderwijs.nl. Je kunt ook terecht bij de HR-adviseur van je faculteit of dienst. 

Coronamonitor april 2021

In april 2021 namen 51% van de collega’s deel aan de Coronamonitor. In deze monitor was er extra aandacht voor de ervaringen na meer dan een jaar (grotendeels) thuiswerken. Hoe gaat het nu met je, ben je tevreden over je thuiswerkplek en hoe gaat het met de werkdruk? Lees meer:
•    Fact sheets
•    Volledige rapport
•    Toelichting College van Bestuur 

Coronamonitor oktober 2020

In het najaar is de tweede Coronamonitor afgenomen. De respons was net als bij de eerste vragenlijst hoog:  55% van de VU-medewerkers vulde de vragenlijst in. In deze monitor was er extra aandacht voor werkdrukfactoren, de toegevoegde waarde van werken op de campus, leidinggeven op afstand en sport & cultuur. Lees meer:
•    Fact sheets
•    Volledige rapport
•    Toelichting College van Bestuur 

Coronamonitor juni 2020

De respons bij de eerste versie van de Coronamonitor in juni 2020 was hoog: maar liefst 57% van de VU-medewerkers vulde de vragenlijst in. In deze monitor was extra aandacht voor het thuiswerken: welke ondersteuning heb je nodig en wil je ook na de coronacrisis deels thuiswerken? Lees meer:
•    Fact sheets
•    Volledige rapport
•    Toelichting College van Bestuur 

Opvolging

• Een paar voorbeelden van initiatieven waarbij de uitkomsten van de Coronamonitor zijn gebruikt:
• Medewerkers gaven aan dat ze ook na de coronacrisis een deel van hun tijd thuis willen werken. Er wordt nu gewerkt aan een VU-visie op hybride werken (de combinatie van thuiswerken en op de campus werken), zodat we toe kunnen groeien naar een toekomstbestendige situatie waarin we de voordelen van thuiswerken en het werken op de campus kunnen combineren.
• Cultuurcentrum De Griffioen organiseerde na de tweede Coronamonitor gratis Body & Mind workshops. De workshops waren binnen korte tijd volgeboekt en een nieuwe serie volgt binnenkort.
• Voor veel medewerkers is de thuiswerkplek niet optimaal, bleek uit de reacties. Er zijn inmiddels regelingen voor een computer, bureaustoel, bureau en verlichting.
• Voor leidinggevenden is een gespreksleidraad ontwikkeld zodat zij met hun medewerkers in gesprek kunnen gaan over bijvoorbeeld welzijn, werkdruk en de werkplek thuis. 
• Voor nieuwe internationale medewerkers is een buddysysteem opgezet.
• Veel teams hebben oplossingen bedacht om online met elkaar in contact te blijven, zoals een dagstart of online koffiedrinken. Van 16 t/m 20 november werd de themaweek Stay Connected georganiseerd met tips over thuiswerken en contact houden met collega’s.
• Voor leidinggevenden is extra aanbod ontwikkeld om leidinggeven op afstand en teamontwikkeling beter te ondersteunen, waaronder intervisie. Via het Learning Management System (LMS) vind je meer informatie over intervisie en de wijze van inschrijven.
• Uit de Coronamonitor van oktober bleek dat de tevredenheid over de communicatie in de afgelopen maanden was gedaald. Dit wordt opgepakt: de communicatie wordt geïntensiveerd.

Misschien ben je hier ook naar op zoek?

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam