FSW Aandachtspunten voor docenten bij tentamens

Laatst gewijzigd op 29 november 2022
vragen (en soms ook klachten) van studenten over diverse tentamengerelateerde zaken. Om die reden wordt op deze pagina ingegaan op een aantal zaken waarop gelet moet worden bij het tentamineren van vakken.
  • De docent legt de toetsmatrijs en conceptversie van het tentamen voor commentaar voor aan ten minste één collega, de zogenaamde peer reviewer (zie ook Toetsbeleid FSW).
  • De docent dient voorafgaand aan het tentamen representatieve oefenvragen te verstrekken.
  • Wanneer een vak uit deeltentamens bestaat wordt bij aanvang van het vak door de docent via Canvas bekend gemaakt hoe de deelcijfers ten opzichte van elkaar gewogen worden.
  • Een hertentamen bestrijkt dezelfde materie als een tentamen. In het geval van deeltentamens en/of deelopdrachten vindt de herkansing plaats:

A. middels één hertentamen dat de stof dekt van alle deeltentamens en/of deelopdrachten en daarmee het eindcijfer voor 100% bepaalt;

B. middels het afzonderlijk herkansen van één of meer deeltentamens en/of deelopdrachten. Een student(e) kan het resultaat van een of meer deeltentamens en/of deelopdrachten laten staan. (In de studiehandleiding) Op Canvas wordt omschreven hoe het eindcijfer wordt bepaald. De examinator geeft bij aanvang van het onderwijsonderdeel via (de studiehandleiding op) Canvas aan hoe deeltentamens en/of deelopdrachten worden herkanst (optie A of B).

• Tentamens van Engelstalige vakken in de bacheloropleidingen worden in het Engels afgenomen, tenzij door de docent anders is aangegeven bij aanvang van het vak.
  • Van vakken zonder verplichte aanwezigheidseis behelst de tentamenstof uitsluitend schriftelijk aangewezen leerstof dan wel digitaal beschikbaar gestelde collegestof.
  • Studenten mogen (deel-)tentamenopgaven na afloop van een tentamen niet meenemen. De examinator kan bepalen of hij/zij het tentamen wel of niet beschikbaar stelt. Als een examinator bepaalt dat studenten de tentamenopgaven na afloop van een tentamen mogen meenemen, dan zal hij/zij dit op het voorblad van het tentamen vermelden.
  • Bachelorstudenten met een moedertaal anders dan het Nederlands mogen tijdens hun eerste bachelorjaar bij schriftelijke (deel)tentamens gebruik maken van een woordenboek. Hiervoor moeten zij tijdig een verzoek indienen bij de examencommissie (verzoeken aan de examencommissie).
  • Docenten zijn verplicht om verdenkingen van fraude te melden aan de Examencommissie. Meer informatie over fraude en plagiaat is te vinden in de Regels en Richtlijnen van de examencommissie. De gang van zaken bij een vermoeden van plagiaat staat ook op VU Medewerker.
  • Elk tentamen (ook digitale tentamens!) is voorzien van een voorblad waarop in ieder geval de volgende informatie is opgenomen:
    • naam en vakcode van het vak
    • aanvang- en eindtijd van het tentamen
    • toegestane hulpmiddelen
    • aantal pagina’s
    • aantal vragen en/of opgaven
    • de maximaal te behalen score per vraag en/of opgave
    • de wijze waarop inzage in het gemaakte tentamen mogelijk is
    • de zin: "Als je niet hebt ingetekend voor dit tentamen, ontvang je geen resultaat. Via VUnet kun je bezwaar maken tegen het feit dat je niet meer kunt intekenen na het verstrijken van de intekendeadline (en je dus geen resultaat krijgt voor dit tentamen). Dien je bezwaarschrift online in binnen één week na het tentamen. Meer informatie vind je op www.vu.nl/intekenen."

Deze aandachtspunten zijn terug te vinden in de diverse Onderwijs- en Examenregelingen en de Regels en Richtlijnen Examencommissie FSW. Ze zijn voor een deel ook afkomstig uit de notitie Kwaliteitsborging Toetsing.