Mentoraat voor talentvolle professionals bedrijfsvoering

Laatst gewijzigd op 4 juni 2024
Ben je een talentvolle (beginnende) expert in de bedrijfsvoering van de VU bij een dienst of faculteit én heb je een persoonlijke of professionele ontwikkelvraag?

Als je je graag wil voorbereiden op de volgende stap in je loopbaan, dan kun je gebruik maken van de ervaring van een senior collega van een andere faculteit of dienst die zich als mentor beschikbaar stelt. Deze ervaren collega zal je helpen bij het behalen van je leerdoelen of meedenken in het zetten van concrete stappen in je loopbaan.

Over het programma

Als mentee start het mentoraat begin oktober 2024 met een workshop waarin je wordt uitgenodigd om na te denken over je ontwikkelvraag en hoe je maximaal rendement kunt halen uit de gesprekken met je mentor. In de tweede week van oktober vindt een intakegesprek plaats waarin we je persoonlijke doelen en je wensen ten aanzien van je mentor bespreken.

Mentoren die al eerder hebben deelgenomen krijgen begin oktober supervisie t.b.v. de inbreng van casuïstiek, gevolgd door een gezamenlijke workshop voor zowel nieuwe als oude mentoren.

Mentoren en mentees beoordelen het programma met een 4.1 respectievelijk 4.7 op een vijfpuntsschaal. Dit blijkt uit de samenvatting van de evaluatie van het programma editie 2022 - 2023

Quotes mentees:

• ‘Als rolmodel liet mijn mentor heel direct zien hoe hij keuzes maakt op bepaalde gebieden.’
  • ‘Met name coaching over stijlen was heel plezierig en inzichtvol.’

Quotes mentoren:

• ‘Inzicht in de uitdagingen die onze organisatie soms stelt aan medewerkers. Een kijkje in de keuken van een andere eenheid en plezier in begeleiding.’
  • ‘Reflectie op mijn eigen carrière. Ontwikkeling of aanscherping van mijn eigen begeleidingsvaardigheden.’

Onderwerpen van gesprek

Elke mentee heeft 5 gesprekken met zijn of haar mentor. In de gesprekken behandelen mentee en mentor onderwerpen waarbij de focus ligt op het behalen van de leerdoelen van de mentee, bijvoorbeeld:

• Zichtbaarheid en netwerken
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Balans werk en privé
  • Sturing geven aan je loopbaan

Voor wie

In het mentoraat koppelen we jou als mentee (schaal 10 of 11) aan een senior collega (vanaf schaal 12). De matching tussen mentor en mentee gaat over de grenzen van de faculteiten of diensten heen. Mentor en mentee hebben in een periode van circa 10 maanden 5 gesprekken.
Als mentee ben je gemotiveerd en heb je een duidelijke ontwikkelvraag. Bij de mentor zijn senioriteit, motivatie en coachingsvaardigheden van belang.

Over de trainer

De workshop voor mentoren wordt gegeven door Erik de Haan, directeur van het Ashridge Center for Coaching en hoogleraar Organisatie ontwikkeling & coaching aan de VU. Voor mentees wordt de workshop verzorgd door Manon de Haan, HR-adviseur School of Business and Economics. De intakegesprekken met de mentees vinden eveneens met haar plaats.

Praktische informatie

Ben je geïnteresseerd in deelname als mentee, dan kun je contact opnemen met je HR-adviseur. De dienst of faculteit is verantwoordelijk voor de selectie van de mentees. Mentoren worden benaderd door of namens de directeur van de dienst of de directeur bedrijfsvoering van de faculteit.

Aanmelden voor het programma van 2024 kan tot 9 september 2024.

Nadat je bent aangemeld, ontvang je een automatische bevestiging van je inschrijving. VU Learning & Development stuurt aan mentoren en mentees een separate e-mail waarin je wordt gevraagd een mentorprofiel respectievelijk intakeformulier in te vullen.

Er is een maximale inschrijving van 25 personen.

Kosten

Als tegemoetkoming in de programmakosten vragen we de mentees om een bijdrage van € 25. Deze bijdrage wordt automatisch in rekening gebracht op je afdeling.

Contact

Wil je meer weten over het mentoraat voor talentvolle professionals in de bedrijfsvoering van de diensten en faculteiten van de VU? Dan kun je contact opnemen met de HR-adviseur van je eenheid of met Manon de Haan.