De functie van een ruimte (onderwijs, onderzoek en dergelijke) bepaalt de schoonmaakaanpak. Het ‘element’ in een ruimte bepaalt de handeling(en) en de frequentie. Een tafel wordt bijvoorbeeld vaker afgenomen dan een stopcontact.
Schoonmaakprogramma’s
Schoonmaak op de VU Campus vindt plaats volgens vastgestelde programma’s. Hier is een overzicht van de meest prominente programma’s, met de basis frequenties per week. Op ruimte niveau kunnen frequenties en programma’s afwijken, afhankelijk van het gebruik en de mate van vervuiling. Voor veel sanitaire ruimten geldt bijvoorbeeld dat er extra naloop rondes worden uitgevoerd.
Werkzaamheden vinden overdag plaats, veelal tijdens kantooruren. Schoonmaak vindt niet op vaste tijdstippen plaats, dat is niet te plannen. Voor de meeste type ruimten (uitzonderingen zijn sanitair en behandelruimten) geldt een resultaatverplichting en geen handelingsverplichting. We vragen je medewerking door de ruimten netjes achter te laten (clean desk) en even plaats te maken tijdens de schoonmaak.
Versobering dienstverlening
Sinds 1 januari 2025 hebben we versoberingen in de dienstverlening doorgevoerd om binnen de financiële kaders van de VU te blijven. Voor schoonmaak heeft dit geleid tot een aantal wijzigingen in frequenties (reeds verwerkt in dit overzicht).
- Trappenhuizen: van 3x naar 2x keer per week
- Laboratoria: van 5x naar 3x per week (gedeelde verantwoordelijkheid)
- Zitwerkruimte (flex): van 2,5x naar 2x per week
- Zitwerkruimte (vast): van 2x naar 1x per week (gedeelde verantwoordelijkheid)
Vragen?
Heb je nog vragen, of gelden er voor jouw afdeling specifieke toegangs- of schoonmaakprotocollen die nog niet met FCO zijn afgestemd? Neem dan contact op met de Servicedesk FCO via frontoffice.fco@vu.nl.