Voorlichting over bhv, instructies, blusoefeningen of trainingen op de afdeling zijn aan te vragen via: bhvadministratie.amd@vu.nl
Bhv en EHBO informatie voor medewerkers
Wat kunnen medewerkers zelf doen?
-
Alarmeren in geval van een calamiteit
Medewerkers en studenten hebben een belangrijke taak bij het alarmeren in geval van een incident/calamiteit in een acute situatie. Om alarm te slaan (zie de alarmkaart in de werkruimte) in geval van een brand of ongeval het glaasje inslaan van de rode handbrandmelder:
- via de handbrandmelders direct het Meld- en Bedieningscentrum (MBC) alarmeren
(zie de instructies in de werkruimte)én
- bellen met het VU alarmnummer 22222 / 020 59 82 222.
In dit laatste geval is er verbinding met het MBC van de VU.Let op: Vanuit Sportcentrum VU-Uilenstede het nationale alarmnummer 0-112 gebruiken.
Als je te maken hebt met een slachtoffer, blijf dan na het alarmeren bij het slachtoffer totdat de bhv/EHBO er is. Op basis van de alarmering gaat de bhv naar de plaats van de brand of het ongeval en neemt de nodige maatregelen.
-
Toepassen AED
De AED is een belangrijk apparaat, maar vervangt niet de reanimatie. Hartmassage en mond-op-mondbeademing blijven altijd de eerste stap bij de hulpverlening. In principe mag iedereen een AED gebruiken. Ook als je nog nooit een cursus hebt gevolgd. Uit onderzoek blijkt dat ook ongetrainde mensen een AED succesvol in kunnen zetten. Het heeft dus altijd zin om een AED toe te passen. De AED’s bevinden zich veelal bij de beveiliging of gastdame bij de ingang van een VU gebouw.
-
Levensbedreigende situatie
In dergelijke situaties (bijvoorbeeld bij hartfalen of als iemand zwaargewond is) en dringend medische hulp nodig is, kan als volgt (meestal door een EHBO’er of beveiliging) worden gehandeld:
- Een ambulance te waarschuwen via 112. Geef door:
- wat er aan de hand is (bijvoorbeeld reanimatie, ongeval met letsel);
- waar er hulp nodig is met adresgegevens van de locatie van het ongeval. - Bel zo spoedig mogelijk (of laat bellen) het VU alarmnummer 22222/020-5982222 en geef plaats en aard van het incident door en dat er een ambulance onderweg is.
- Een ambulance te waarschuwen via 112. Geef door:
-
Achteraf melden/registreren van een incident/ongeval
Omdat incidenten/ongevallen geregistreerd moeten worden kun je dit melden via het meldpunt Fysieke ongevallen en incidenten. De melding gaat naar HRM, Arbo & Milieu en beveiliging.
Wanneer je een onveilige situatie tegenkomt waar niet direct op gereageerd hoeft te worden, dan kun je dit ook melden via ditzelfde meldformulier.
Ook ongewenste en gevaarlijke situaties met blootstelling aan gevaarlijke (bijvoorbeeld kankerverwekkende) stoffen of biologische agentia (bijvoorbeeld ziekteverwekkende bacteriën) en het vrijkomen van gevaarlijke stoffen in het milieu (bodem, water en lucht) zijn ongevallen die geregistreerd moeten worden.
Wanneer is er sprake van een 'meldingsplichtig ongeval' aan de Nederlandse Arbeidsinspectie?
Er is sprake van een meldingsplichtig arbeidsongeval als het slachtoffer aan de gevolgen overlijdt, blijvend letsel oploopt of in een ziekenhuis moet worden opgenomen. Onder “blijvend letsel” wordt onder andere verstaan: amputatie, blindheid of chronische of psychische/traumatische klachten. Onder “ziekenhuisopname” wordt ook dag opname verstaan. Poliklinische behandeling wordt dus niet als ziekenhuisopname beschouwd.
Als je denkt dat dit het geval is, waarschuw dan de dienst HRM, Arbo en Milieu via 22222.
De leidinggevende kan meldingsplichtige arbeidsongevallen (ook buiten kantoortijden) het snelst melden via telefoonnummer 0800 – 5151 (gratis) of via de website van de Nederlandse Arbeidsinspectie van Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
-
Ontruimen door docenten
-
Extra informatie
Algemene informatie voor medewerkers
-
Wat is het doel van de bedrijfshulpverlening?
Het doel van de bhv is om bij calamiteiten of situaties die tot een calamiteit kunnen leiden snel in te kunnen grijpen, waarbij:
- de brand en/of andere calamiteit wordt bestreden en zo mogelijk schade aan gebouw, installaties en inventaris, alsmede negatieve milieueffecten te beperken;
- eventuele slachtoffers worden gered en eerstehulpverlening krijgen;
- door ontruiming zoveel mogelijk wordt voorkomen dat er persoonlijk letsel ontstaat.
De bhv draagt bij aan:
- veiligheid van medewerkers, studenten, bezoekers en derden;
- de continuïteit van het primaire proces;
- schadebeperking voor mens, gebouw en omgeving;
- het verschil te maken tussen een vervelend incident en een grotere calamiteit.
-
Hoe is de bhv bij de VU georganiseerd?
De operationele bhv-organisatie is zo georganiseerd dat hulp kan worden verleend bij de calamiteiten die op kunnen treden als gevolg van de dagelijkse activiteiten binnen de VU. Er is een hoofd bhv (directeur FCO). Arbo & Milieu verzorgt de opleidingen, stelt het bedrijfsnoodplan en het bhv beleid op en geeft inhoudelijk advies over de bhv.
De operationele bhv’ers bestaan uit medewerkers van FCO/CCE, de beveiliging en vrijwillige bhv’ers van faculteiten en diensten. De verschillende bhvfuncties zijn: allround bhv’er met ademlucht, geïnstrueerde ontruimer of gediplomeerde EHBO’er. De ploegleider heeft de operationele leiding bij een inzet van de bhv.
Gedurende de openingstijden van de gebouwen is de inzet van de bhvgewaarborgd. De bhv’ers van de continudienst en de beveiliging zijn 24/7 aanwezig. Na werktijd is de bezetting van de gebouwen beperkter en zijn er minder bhv’ers nodig.
Leidinggevenden hebben een rol om (nieuwe) medewerkers voor te lichten wat te doen in geval van een calamiteit (vluchtwegen, nooduitgangen, opvangplaats, blusmiddelen, handbrandmelder).
Indien er speciale bijeenkomsten zijn (zoals festivals, congressen) worden aanvullende bhv instructies gegeven voor bijvoorbeeld de festivalorganisatie.
-
Opvang medewerkers na schokkende gebeurtenis
Medewerkers worden soms tijdens de uitvoering van hun werk geconfronteerd met menselijk lijden en leed zoals: overlijden, schokkende gebeurtenis (bijvoorbeeld overval), ernstige letsels, verminking, emotionele reacties of een calamiteit. Uit onderzoek blijkt dat het proces van verwerken van ingrijpende gebeurtenissen vergemakkelijkt wordt door de sociale steun die iemand uit de omgeving krijgt. De VU heeft hiervoor een Richtlijn Opvang Schokkende Gebeurtenissen.
-
Voor welk type incidenten wordt de bhv ingezet?
Kleinere EHBO incidenten en onwel worden komen in het algemeen wat vaker voor. Het zijn de meest voorkomende incidenten. Ernstige ongevallen komen in het algemeen (relatief) beperkt voor. Daarnaast gebeuren er wel eens incidenten in laboratoria, zijn er technische storingen of kortsluiting en is er soms materiële schade. Realistische scenario’s van incidenten en calamiteiten die binnen de VU voor kunnen komen zijn:
- brand en brand/calamiteiten (gebouwen, parkeergarages);
- orde incidenten, bommelding, bezetting;
- (ernstig) ongeval;
- ontruimen en schuilen (bv. bij extreem weer);
- opvangpunt bij ontruimen;
- grote technische storing, wateroverlast en liftopsluiting;
- gevaarlijke stoffen (chemische stoffen, biologische agentia, afvalstoffen etc.).
Deze scenario’s zijn uitgewerkt in factsheets van het Bedrijfsnoodplan (BNP). Het BNP is vooral bedoeld voor degenen die een bhv functie hebben in de Bedrijfsnoodorganisatie bij een incident of calamiteit zoals bhv’ers, EHBO’ers en leden van het crisisteam. Een medewerker of student hoeft het BNP dus niet te kennen om toch de juiste acties te kunnen uitvoeren (zie kopje Wat kunnen medewerkers zelf doen? ).
-
Operationeel crisisteam (OCT) en Strategisch beleidstem (SBT)
Binnen de bhv wordt indien nodig opgeschaald als er een ernstige ongeval/calamiteit is. Dat is een generiek opschalingsprincipe binnen de integrale Bedrijfsnoodorganisatie. De bhv kent 3 niveaus van opschalen (operationeel, tactisch, strategisch). Het afhandelen van een calamiteit geschiedt volgens deze niveaus oplopend naar ernst en omvang en de impact die het heeft op de organisatie:
- niveau 1 operationeel (bhv-organisatie)
- niveau 2 tactisch (bhv-organisatie én OCT)
- niveau 3 strategisch (bhv-organisatie, OCT én SBT waarin het CvB/directeuren aanwezig zijn).
-
Wat is de oproepprocedure voor bhv/EHBO?
De ploegleider gaat naar de locatie van het incident. De ploegleider beoordeelt de situatie en overlegt zo nodig met de bhv’ers/EHBO’er of externe hulpverlening (bijvoorbeeld ambulance, brandweer) nodig is. De ploegleider beslist of het OCT wordt opgeroepen. Het OCT wordt opgeroepen als:
- er meerdere slachtoffers zijn;
- er een dodelijk slachtoffer is;
- er gevaar is voor anderen;
- er een kans is dat er paniek uitbreekt.
EHBO’ers
In principe zijn er per gebouw altijd via een tracer oproepbare EHBO’ers aanwezig. Ook portofoondragers zoals de beveiliging kunnen opgeroepen worden.
Periodiek wordt bekeken of het aantal EHBO’ers nog voldoende is. De allround bhv’ers en de beveiligingsmedewerkers van de VU beschikken over een diploma eerste levensreddende handelingen.
-
Wat houdt de wettelijke bhv verplichting in?
Bedrijfshulpverlening wordt vereist via o.a. de Arbowet. De VU beschikt over een bhv-organisatie 'op maat' met voldoende opgeleide bhv’ers en voldoende in aantal. De bhv is de voorpostfunctie (eerste 10-15 minuten) van de externe hulpverleningsorganisaties zoals brandweer en ambulance. Volgens artikel 15 van de Arbowet zijn de taken van de bhv:
a) het verlenen van eerste hulp bij ongevallen;
b) het beperken en het bestrijden van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen;
c) het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf of de inrichting. -
Heb je interesse in een bhv functie?
Heb je je goed ingelezen en overlegd met je leidinggevende? Ben je tenminste twee verschillende dagen of delen van dagen per week aanwezig met een contract bij de VU, dan is aanmelding mogelijk.
En heb je genoeg tijd om de vereiste opleiding te volgen en jaarlijks mee te doen aan de verplichte herhalingslessen en oefeningen? Stuur dan een mail met je bhv functievoorkeur en de locatie van je werkplek naar: bhvadministratie.amd@vu.nl
-
Bedrijfsnoodorganisatie
Op de pagina Bedrijfsnoodorganisatie vind je het integrale VU beleid ten aanzien van wettelijk kaders en uitgangspunten, opzet en randvoorwaarden en de wijze waarop het beheer en borging van de Bedrijfsnoodorganisatie geregeld is.