A4CL Conferentie - Klaar voor het klimaattransitieplan 13 juni 2024 13:00 - 17:00

Om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen is drastische broeikasgasreductie nodig. Dat is niet alleen een grote opgave voor overheden; het vergt ook ambitieus klimaatbeleid van ondernemingen.

Dit evenement is inmiddels geweest, lees het verslag hier.

Op grond van de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD / CS3D) zijn grote ondernemingen binnenkort verplicht om een zogeheten ‘klimaattransitieplan’ te maken en uit te voeren. In dat plan moeten ondernemingen emissiereductiedoelen stellen om te borgen dat het bedrijfsmodel verenigbaar is met de transitie naar een duurzame economie en de 1.5-gradendoelstelling uit het Parijsakkoord.

De verplichting tot het maken en implementeren van een klimaattransitieplan heeft verstrekkende gevolgen voor bedrijven en roept veel vragen op. Bijvoorbeeld, hoe kan worden vastgesteld óf een bedrijfsmodel verenigbaar is met klimaatdoelstellingen? In welke mate mogen bedrijven bij de invulling van het klimaatplan rekening houden met andere bedrijfsmatige belangen, zoals winstgevendheid? Wat als het bedrijfsmodel inherent onverenigbaar is met de 1.5 gradendoelstelling; moet het bedrijf dan zichzelf heruitvinden of opdoeken? En wat als de reductiedoelstellingen uit het klimaattransitieplan niet worden gehaald?

Tijdens het A4CL congres op 13 juni willen we samen met sleutelfiguren en vooraanstaande experts in discussie over de invulling en klimaattransitieplannen en over de vraag hoe dwingend de klimaatdoelstellingen zijn.

Het Amsterdam Centre for Climate Change and the Law (A4CL) is een trefpunt van Rechtswetenschappers en praktijkjuristen met expertise op het gebied van klimaatverplichtingen van ondernemingen. Dit congres wordt mogelijk gemaakt door het Amsterdam Sustainability Institute.

Blijf in contact: A4CL LinkedIn

Over A4CL Conferentie - Klaar voor het klimaattransitieplan

• 13 juni 2024

• Eye Filmmuseum

• Ijpromenade 1
  • 1031 KT Amsterdam

Georganiseerd door

• Amsterdam Centre for Climate Change and the Law

Taal

• Nederlands

13:00     Inloop

13:30     Opening - Dagvoorzitter Liesbeth Enneking (EUR, Hoogleraar Corporate Responsibility and Liability en vast lid NCP)

13:40     Inleiding: Klimaattransitieplannen - Tim Bleeker (VU, coördinator klimaatrechtmaster)

13:55     Klimaattransitieplan, jaarverslaggeving en accountant - Arjan Brouwer (PWC, Hoogleraar External Reporting aan de VU, expert SDGs)

14:20     Verhouding klimaattransitieplan en sectorale klimaatwetgeving - Marjolein Dieperink (VU, hoogleraar Klimaatverandering en Energietransitie, partner AKD)

14:45     Pauze

15:15     De invulling en reikwijdte van de "best efforts" in artikel 22 CSDDD Davine Roessingh (Partner de Brauw Blackstone Westbroek)

15:40     Klimaattransitieplannen, maatschappelijk verantwoord ondernemen en de rol van bestuurders en commissarissen – Jaap Winter (Hoogleraar Ondernemingsrecht VU, Voorzitter RvC Schiphol)

16:05     Paneldiscussie over uitdagingen en mogelijkheden van het klimaattransitieplan - Met bijdragen van koplopers uit de praktijk en sleutelfiguren op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

• Lara Wolters [tbc] (Europarlementariër GL/PvdA, initiatiefnemer CSDDD)
  • Gilles Goedhart (Ministerie van Buitenlandse Zaken, Coördinator IMVO wetgeving)
  • Donald Pols (Directeur Milieudefensie)
  • Evert Jan Hummelen (Autoriteit Consument & Markt, Toezichthouder Duurzaamheid MVO)