Zijn investeerders bereid om financieel gewin opzij te zetten voor maatschappelijke impact?

Duurzaam beleggen en investeren in Environmental, Social, and Governance (ESG) assets trekken steeds meer de aandacht van zowel academici als professionals. Recent onderzoek voorspelt dat de totale waarde van wereldwijde ESG-assets tegen 2025 naar verwachting meer dan 53 biljoen dollar zal bedragen, wat meer dan een derde is van het totale beheerde vermogen wereldwijd. Maar ondanks de populariteit van duurzame investeringen, blijft een cruciale vraag onbeantwoord: voegen ESG- of groene assets waarde toe voor investeerders, naast de verwachte risico- en rendementseigenschappen?

Momenteel is er nog geen definitief antwoord op de bovenstaande vraag. Hoewel sommige experimentele en enquêteonderzoeken suggereren dat sociale waarden een belangrijkere rol spelen bij impact-bewust investeren dan financiële motieven, benoemen veel investeerders ook hogere rendementen als een belangrijke drijfveer om ESG-principes te omarmen.

Het onderzoeken van deze vraag met behulp van real-world data is complex, omdat we een situatie moeten vinden waarin we twee assets met identieke verwachte rendementen en risico's kunnen vergelijken, maar waarbij alleen hun ESG-profielen verschillen. Samen met Dr. Shuo Xia van het Halle Institute for Economic Research en de Universiteit van Leipzig, ben ik deze uitdaging aangegaan. In ons onderzoek hebben we groene obligaties van Amerikaanse gemeenten gebruikt als onderzoeksetting om de niet-financiële drijfveren van investeerders te scheiden van de financiële voordelen van duurzaam beleggen.

Deze setting heeft twee voordelen. Ten eerste zijn groene obligaties identiek aan conventionele obligaties van dezelfde uitgever, met uitzondering van het feit dat de opbrengsten expliciet worden gebruikt voor milieuvriendelijke en duurzame projecten. Dit betekent dat de financiële rendementen en risico's gelijk zijn voor groene en conventionele obligaties van dezelfde gemeente. Ten tweede zijn groene obligaties vaak kleinschalig, waardoor groene investeerders (als ze aanwezig zijn) de prijs kunnen beïnvloeden door het grootste deel van de aanbiedingen te kopen. Als groene obligaties duurder worden uitgegeven of verhandeld dan normale obligaties van dezelfde uitgever, dan laat deze extra premie, die we greenium noemen, zien dat investeerders bereid zijn een lager rendement te aanvaarden voor investeringen die beter passen bij hun sociale waarden.

In ons onderzoek werken we aan een nieuwe manier om de extra prijs (greenium) van groene obligaties te beoordelen. Deze methode is gebaseerd op het principe van no-arbitrage pricing, wat betekent dat we proberen te zorgen dat er geen mogelijkheid is voor winst zonder risico. Voor elke groene obligatie creëren we eigenlijk een denkbeeldige gewone obligatie die dezelfde financiële opbrengsten en risico's heeft. De greenium is dan het prijsverschil tussen de groene obligatie en deze denkbeeldige gewone obligatie. Met behulp van een steekproef van 3.699 Amerikaanse gemeentelijke groene obligaties die zijn uitgegeven tussen juni 2013 en december 2020, hebben we vastgesteld dat de prijs van groene obligaties gemiddeld ongeveer 3% hoger ligt.

Daarnaast hebben we ontdekt dat de prijs van groene obligaties wordt beïnvloed door de interesse van investeerders die milieuvriendelijke investeringen zoeken. Wanneer ESG-investeerders zich minder zorgen maken over greenwashing, bijvoorbeeld door externe certificeringen of betere kredietbeoordelingen, zien we dat de prijs van deze groene obligaties hoger is. De prijsstijging is ook groter wanneer lokale investeerders meer bewust zijn van klimaatverandering en meer vertrouwen hebben in de inspanningen van de uitgevende instellingen om het milieu te beschermen. Dit vertrouwen wordt vaak beïnvloed door lokale milieuregelgeving en de handhaving ervan.

Kortom, ons onderzoek wijst erop dat groene obligaties tegen een hogere prijs worden uitgegeven en verhandeld. Dit laat zien dat een aanzienlijk deel van de investeerders bereid is om extra te betalen voor milieugerelateerde en maatschappelijke voordelen, naast hun financiële overwegingen.

Deze column is gepubliceerd in Vuurwerk, het alumni magazine van VU School of Business and Economics

Een aanzienlijk deel van de investeerders is bereid om extra te betalen voor milieugerelateerde en maatschappelijke voordelen