Aäron's mail resulteerde niet alleen in een baan als projectmanager bij SpringLab VU, maar gaf ook een belangrijke impuls aan de ambitie van (oud)Vice-decaan Onderwijs VUmc, Christa Boer, en Hoofd Strategie & Beleid Geneeskunde, Mariaan de Haan. Hun visie om studenten de kans te bieden om hun eigen leeromgeving te ontwerpen, kreeg hiermee eindelijk vorm.
70% opkomst bij SpringLab-trainingen
Binnen twee jaar is SpringLab VU, het innovatieve onderwijsplatform van de Faculteit der Geneeskunde waar studenten samen met experts lessen ontwikkelen en geven, gegroeid van 3 naar maar liefst 84 medewerkers. De eerste reanimatietraining was zelf zo een succes dat deze meteen opnieuw werd georganiseerd. Echografie-cursussen zaten steevast vol, en voor de stationstoets-trainingen komt inmiddels bijna 70% van alle bachelorstudenten opdagen. Hoe werd dit succes bereikt? Onderwijs dat niet alleen vóór studenten is, maar ook dóór studenten wordt gemaakt.
Eigen lessen ontwikkelen
Makaya Claassen, een van de studenten die bij SpringLab werkt, vertelt: “De trainingen sluiten perfect aan op wat we leren. Waar de opleiding soms tekortschiet, biedt SpringLab de nodige aanvulling.” Emmanuel Akhideno, medestudent, voegt toe: “Tijdens de opleiding leer je een prik zetten, maar voordat ik dit op patiënten ga doen, wil ik het nog een paar keer oefenen. En dat kan allemaal bij SpringLab.” De trainingen worden begeleid door docenten of experts uit het veld. “Je kunt fouten maken zonder dat dit invloed heeft op je opleidingsresultaten”, vertelt Makaya.
De lessen die Makaya en Emmanuel ontwikkelen, kunnen ook direct worden ingezet voor SpringLab-trainingen, en soms zelfs in het reguliere onderwijs. Emmanuel ontwierp bijvoorbeeld een training over gender en seksualiteit. “Een hot topic”, zegt Aäron, “wat zeker in het reguliere curriculum plaats gaat krijgen. Zodra het zover is, ligt ons lesmateriaal al klaar om in te springen.”