Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Wat als studenten zelf hun onderwijs kunnen vormgeven?

Interview met Aäron Spapens, projectmanager SpringLab VU
Aäron Spapens, alumnus geneeskunde aan de VU, herkende een veelvoorkomend probleem: veel jonge artsen twijfelden aan hun eigen kunnen bij basishandelingen zoals bloedafname. In plaats van dit te accepteren, mailde hij per direct naar de Faculteit der Geneeskunde met de boodschap: “Er mist een sterke focus op praktische vaardigheden in de opleiding.”

Aäron's mail resulteerde niet alleen in een baan als projectmanager bij SpringLab VU, maar gaf ook een belangrijke impuls aan de ambitie van (oud)Vice-decaan Onderwijs VUmc, Christa Boer, en Hoofd Strategie & Beleid Geneeskunde, Mariaan de Haan. Hun visie om studenten de kans te bieden om hun eigen leeromgeving te ontwerpen, kreeg hiermee eindelijk vorm.

70% opkomst bij SpringLab-trainingen
Binnen twee jaar is SpringLab VU, het innovatieve onderwijsplatform van de Faculteit der Geneeskunde waar studenten samen met experts lessen ontwikkelen en geven, gegroeid van 3 naar maar liefst 84 medewerkers. De eerste reanimatietraining was zelf zo een succes dat deze meteen opnieuw werd georganiseerd. Echografie-cursussen zaten steevast vol, en voor de stationstoets-trainingen komt inmiddels bijna 70% van alle bachelorstudenten opdagen. Hoe werd dit succes bereikt? Onderwijs dat niet alleen vóór studenten is, maar ook dóór studenten wordt gemaakt.

Eigen lessen ontwikkelen
Makaya Claassen, een van de studenten die bij SpringLab werkt, vertelt: “De trainingen sluiten perfect aan op wat we leren. Waar de opleiding soms tekortschiet, biedt SpringLab de nodige aanvulling.” Emmanuel Akhideno, medestudent, voegt toe: “Tijdens de opleiding leer je een prik zetten, maar voordat ik dit op patiënten ga doen, wil ik het nog een paar keer oefenen. En dat kan allemaal bij SpringLab.”  De trainingen worden begeleid door docenten of experts uit het veld. “Je kunt fouten maken zonder dat dit invloed heeft op je opleidingsresultaten”, vertelt Makaya.

De lessen die Makaya en Emmanuel ontwikkelen, kunnen ook direct worden ingezet voor SpringLab-trainingen, en soms zelfs in het reguliere onderwijs. Emmanuel ontwierp bijvoorbeeld een training over gender en seksualiteit. “Een hot topic”, zegt Aäron, “wat zeker in het reguliere curriculum plaats gaat krijgen. Zodra het zover is, ligt ons lesmateriaal al klaar om in te springen.”

Portret van Aäron Spapens.

Geneeskunde niet langer achter gesloten deuren
Het nieuwste project van SpringLab is de toekomstige Living Library. De Living Library brengt verhalen tot leven door studenten in contact te brengen met “levende boeken”; ervaringsdeskundigen die je meenemen in hun wereld. Dit wordt gedaan door een ruimte te bieden waar studenten kunnen studeren, oefenen met medische materialen, relaxen en lachen. Maar ook inspiratiesessies, gastsprekers en boeiende discussies staan hier centraal. “Bezoekers van het ziekenhuis zien zo de toekomstige artsen aan het werk”, vertelt Aäron. “Geneeskunde is niet langer iets dat achter gesloten deuren gebeurt.”

LawLab?
Het succes van SpringLab trekt de aandacht van andere faculteiten. Gezondheidswetenschappen werken aan een eigen versie, en ook bèta-opleidingen zoals Computer Sciences en Tandheelkunde zien de potentie van een vergelijkbaar lab. Hoewel een Lab het geschiktst lijkt voor praktijkgerichte studies, kan het ook nuttig zijn voor andere vakgebieden. Rechtenstudenten Imane Allilouch en Sofia Zampedri bewezen dit door een simulatietraining te ontwikkelen voor een rechtsgeleerdheid-SkillsLab, waarbij deelnemers via rollenspel meer leerden over conflictstrategieën.

Eenvoudige formule, groot succes
SpringLab is inmiddels landelijk bekend en inspireert ook andere universiteiten. Aäron vat het simpel samen: "Je hebt één enthousiasteling nodig die het vak door en door kent, en die studenten de ruimte geeft om hun ideeën uit te werken. Met die formule kan een Lab overal slagen."

Meer weten over SpringLab VU? Ga naar de homepage. Benieuwd wat SpringLab voor jou kan betekenen, of jij voor SpringLab? Kom gerust eens langs voor een onderwijsexcursie.
 
Ook het project Students as Teachers is actief bezig met het betrekken van studenten in het VU-onderwijs, en dat is nog maar het begin. Er zijn veel andere initiatieven die de samenwerking tussen studenten en docenten stimuleren. Houd de webpagina van Students as Partners in de gaten voor meer verhalen, ideeën en informatie.

“We gaven studenten de kans om niet alleen te vertellen wat ze wilden leren, maar ook de verantwoordelijkheid om het zelf te realiseren.”

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam