Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Van zorg naar verandering

Hoe studenten diversiteit en inclusiviteit aanjagen
Voel je je als docent vrij om je mening te delen in de collegezaal en geef je je studenten ook die ruimte? Komen er genoeg verschillende perspectieven aan bod in jouw lessen? Een groep masterstudenten van Aardwetenschappen vond dit niet het geval.

Maar deze studenten weigerden zich hierbij neer te leggen. Zij stelden kritische vragen en dat leidde tot iets bijzonders: de oprichting van het studentencollectief Diverse and Inclusive Values for Earth Sciences (DIVES). DIVES creëert een open ruimte, waarin docenten en studenten met respect in gesprek kunnen gaan over hun – soms tegenstrijdige – meningen. Daarnaast geeft het collectief tips en tricks aan de docenten. Inmiddels wordt er bij twee andere masterprogramma's naar een eigen ‘DIVES’ toegewerkt.

Bevraag dominante perspectieven!
De groep studenten vond dat hun master een gebrek aan diversiteit in perspectieven vertoonde op gebieden zoals heteronormativiteit, religie en eurocentrisme, “in het bijzonder bij een vak dat global environmental change and policy heet”. Dit kan ertoe leiden dat discussies oppervlakkig blijven, studenten niet naar de les willen of durven komen, of er zelfs een vijandige sfeer ontstaat.

Voor grote zorgen als deze, is het natuurlijk lastig om een kant-en-klare oplossing te bedenken. Gelukkig kwam Ana Clara Cassanti, junior docent bij het Instituut voor Milieuvraagstukken en voorvechter van inclusiviteit, de studenten te hulp. Een studente, Anoek, legt uit hoe de samenwerking met Ana als docent, in plaats van alleen studenten, “bijdraagt bij het bereiken van hogere niveaus binnen de universiteit”.

Diversiteit en inclusiviteit in de collegezaal: tips & tricks
Dat is nu twee jaar geleden. Inmiddels heeft het studentencollectief DIVES veel gedaan om de veiligheid in de leeromgeving te verbeteren. Ze hebben een handleiding met tips voor een inclusiever onderwijs, bijvoorbeeld door kritische reflectie op onderwijsmateriaal of je eigen positie als docent.

Daarnaast dient het DIVES collectief als sparringpartner voor docenten. Samen kijken ze hoe kleine aanpassingen, zoals het opstellen van tafels in een U-vorm in plaats van in rijen of het herzien van de syllabus, tot grote veranderingen kunnen leiden. Ook hebben ze het verplichte lesmateriaal gediversifieerd en nodigen ze gastdocenten uit naar de VU die vanuit een niet-Eurocentrisch perspectief spreken.

“Al aan het begin van ons tweede jaar, merkten we dat een aantal van onze adviezen waren toegepast”, vertelt Anoek. Het is wel belangrijk op te merken dat er geen quick fix is om een studie te diversifiëren die is ingebed in een bureaucratische organisatie zoals een universiteit, en dat er nog veel meer moet worden gedaan. “Dit maakt het des te belangrijker dat studenten kritische vragen durven te stellen. Niet elke docent zal op deze zorgen reageren, maar degenen die dat wel doen, kunnen de VU op mooie manieren vooruithelpen,” vertelt Ana Clara.

De pride-vlag wappert in de wind aan een vlaggenmast voor het hoofdgebouw van de Vrije Universiteit Amsterdam

Een VU-brede DIVES?
Dat de VU waarde hecht aan DIVES blijkt uit de VU Education Award die het project heeft ontvangen. Vanuit haar persoonlijke ervaring als docent benadrukt Ana Clara het belang van het vinden van gemotiveerde studenten om een studentencollectief te leiden. Deze studenten zijn vaak te vinden tijdens introductiedagen, via mond-tot-mondreclame of zelfs aan de klachtenbalie.

Het streven naar diversiteit binnen deze groep is van groot belang. Om de studenten gemotiveerd te houden, is het ook belangrijk om slechts als gids op te treden: “studenten weten vaak intuïtief hoe ze een veilige omgeving kunnen creëren en zijn intrinsiek gemotiveerd om dit te doen.” legt Ana Clara uit. Daarnaast hebben studenten vaak meer tijd om aan dergelijke initiatieven te werken dan docenten. Ook benadrukt Ana Clara het belang van het Mixed Classroom-onderwijsmodel.

DIVES als begin van verandering
“In het begin focusten we ons op het laaghangende fruit, want we realiseerden ons dat dit een langetermijnproject zou worden”, vertelt studente Anoek. Daarom zet DIVES zich in om de zaadjes van verandering te planten, in de hoop een omgeving te creëren waarin het hebben van tegenstrijdige meningen niet botst met het hebben van respect voor elkaar.  

“Respect”, zo benadrukt Ana Clara, “gaat dieper dan het eens zijn met elkaar. Te vaak sluiten we ons af voor meningen die niet overeenstemmen met de onze."

Ontdek de mogelijkheden als docent
Ben je geïnteresseerd in diverser en inclusiever onderwijs? Twee andere masterprogramma’s in de Aardwetenschappen werken aan hun eigen ‘DIVES’. Neem contact op met Ana Clara voor een sparsessie via ana.cassanti@vu.nl.

“Idealiter hoeft DIVES niet te bestaan, maar worden de waarden waarop DIVES is gebouwd, namelijk wederzijds respect, kritisch nadenken en groei, intrinsiek nageleefd.”

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Over ons Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam