“Als docent met meer dan twintig jaar ervaring heb ik de voortdurende veranderingen in het hoger onderwijs van dichtbij meegemaakt. Ook zag ik hoe de pandemie de digitale transformatie versnelde. In zo’n snel veranderend landschap geloof ik sterk dat universiteiten toekomstbestendig onderwijs moeten aanbieden en proactief innovatieve onderwijsbenaderingen moeten toepassen. Digitale tools in het onderwijs kunnen het leren en de verspreiding van kennis echt veranderen: het kan helpen om leerervaringen aan te passen aan veranderende leeromgevingen en de diverse behoeften van onze studenten. Hierdoor wordt een universiteit echt toekomstbestendig,” zegt Dobbelaere.
De voordelen van kennisclips
Stel je voor dat je een kennisclip opent over het concept van vraag en aanbod in de economie. In deze video zie je een levendige animatie van een marktplaats waar prijzen en hoeveelheden van goederen fluctueren. De docent legt de kernconcepten uit, terwijl grafieken deze visueel verduidelijken, zodat studenten de stof beter kunnen begrijpen.
Digitale kennisbibliotheken, zoals deze kennisclip, zijn een bekend en effectief hulpmiddel voor kennisverspreiding. In vergelijking met traditionele onderwijsmethoden stimuleren kennisclips een duurzame overgang naar Activerend Blended Onderwijs. Dobbelaere: “Kennisclips maken het mogelijk voor studenten om zelfstandig en in hun eigen tempo te leren, wat zorgt voor meer betrokkenheid en een beter begrip van de stof. Daarnaast zorgen ze voor een consistente leerervaring, doordat docenten worden aangespoord om samen de kernconcepten te identificeren en de identiteit van een curriculum te definiëren.”
De toepassing van deze digitale onderwijsmethode in het hoger onderwijs vereist wel een groot draagvlak en een systemische, teamgebaseerde aanpak. Dobbelaere: “Mijn ‘canon’ team en ik hebben deze aanpak gekozen bij het ontwikkelen van een ‘digitale canon van kennis’ binnen de specialisatie Economie in de Bachelor Economie en Bedrijfseconomie (EBE BSc).” Zo heeft Dobbelaere's team in twee jaar tijd een digitale bibliotheek van maar liefst 76 kennisclips ontwikkeld: “We zullen deze aanpak blijven volgen bij het uitbreiden van de digitale canon.”