Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

“Universiteiten moeten proactief inzetten op innovatieve onderwijsbenaderingen”

Interview met Sabien Dobbelaere over digitale tools en interactieve werkvormen
Maar liefst 76 kennisclips ontwikkelde Sabien Dobbelaere, universitair hoofddocent aan de VU, met haar team binnen de School of Business and Economics (SBE). Het inzetten van digitale tools en interactieve werkvormen zijn zowel een uitdaging als noodzaak in de huidige tijd - daar zijn veel docenten het over eens. Dobbelaere deelt haar belangrijkste tips en bespreekt de impact van het ‘Canon-project’ op het onderwijs en de leerervaring van studenten.

“Als docent met meer dan twintig jaar ervaring heb ik de voortdurende veranderingen in het hoger onderwijs van dichtbij meegemaakt. Ook zag ik hoe de pandemie de digitale transformatie versnelde. In zo’n snel veranderend landschap geloof ik sterk dat universiteiten toekomstbestendig onderwijs moeten aanbieden en proactief innovatieve onderwijsbenaderingen moeten toepassen. Digitale tools in het onderwijs kunnen het leren en de verspreiding van kennis echt veranderen: het kan helpen om leerervaringen aan te passen aan veranderende leeromgevingen en de diverse behoeften van onze studenten. Hierdoor wordt een universiteit echt toekomstbestendig,” zegt Dobbelaere.
 
De voordelen van kennisclips
Stel je voor dat je een kennisclip opent over het concept van vraag en aanbod in de economie. In deze video zie je een levendige animatie van een marktplaats waar prijzen en hoeveelheden van goederen fluctueren. De docent legt de kernconcepten uit, terwijl grafieken deze visueel verduidelijken, zodat studenten de stof beter kunnen begrijpen.

Digitale kennisbibliotheken, zoals deze kennisclip, zijn een bekend en effectief hulpmiddel voor kennisverspreiding. In vergelijking met traditionele onderwijsmethoden stimuleren kennisclips een duurzame overgang naar Activerend Blended Onderwijs. Dobbelaere: “Kennisclips maken het mogelijk voor studenten om zelfstandig en in hun eigen tempo te leren, wat zorgt voor meer betrokkenheid en een beter begrip van de stof. Daarnaast zorgen ze voor een consistente leerervaring, doordat docenten worden aangespoord om samen de kernconcepten te identificeren en de identiteit van een curriculum te definiëren.”

De toepassing van deze digitale onderwijsmethode in het hoger onderwijs vereist wel een groot draagvlak en een systemische, teamgebaseerde aanpak. Dobbelaere: “Mijn ‘canon’ team en ik hebben deze aanpak gekozen bij het ontwikkelen van een ‘digitale canon van kennis’ binnen de specialisatie Economie in de Bachelor Economie en Bedrijfseconomie (EBE BSc).” Zo heeft Dobbelaere's team in twee jaar tijd een digitale bibliotheek van maar liefst 76 kennisclips ontwikkeld: “We zullen deze aanpak blijven volgen bij het uitbreiden van de digitale canon.”

Self-portrait of Sabien Dobbelaere, associate professor at VU Amsterdam.

Tips voor onderwijscollega's die kennisclips willen maken
Het ontwikkelen van kennisclips was een uitdagend proces volgens Dobbelaere: “Het was belangrijk om duidelijke richtlijnen voor inhoud en ontwerp op te stellen en een implementatieplan te ontwikkelen.” Ze deelt graag enkele adviezen voor collega's die vergelijkbare Activerend Blended Onderwijs-projecten willen opzetten:

  • Werk samen met het Center for Teaching & Learning (CTL) voor onderwijskundig advies: “De digitale canon-pilot was succesvol dankzij de samenwerking met onderwijsadviseur Karlien Hoenderdos van het CTL, zij speelde een cruciale rol in de voorbereiding, opname en post-productie van de kennisclips.”
  • Wees helder over je doelen: “Zorg ervoor dat je de doelstellingen van het project helder communiceert aan alle betrokkenen om een gemeenschappelijk begrip en betrokkenheid te creëren.”
  • Positieve houding en enthousiasme tegenover onderwijsinnovaties: “Het enthousiasmeren van alle betrokkenen, vooral academisch personeel, is erg belangrijk.”
  • Sta open voor een stap terug: “Wees bereid om terug te gaan naar eerdere projectfasen om aanpassingen door te voeren en de strategie te herzien.”

Wat vinden studenten?
Het canon-team verwacht dat de kennisclips studenten zullen helpen om belangrijke cursusmaterialen opnieuw te bekijken, leerdoelen te bereiken en zelfstandig en in eigen tempo te leren: “Studenten waarderen de kennisclips duidelijk, dat zien we bijvoorbeeld ook door het aantal views, maar we moeten de activering en interactiviteit nauwlettend volgen om het maximale leerrendement te bereiken,” merkt Dobbelaere op. Het team verzamelde tot nu toe feedback van studenten via formele evaluaties en programmacommissievergaderingen, maar plant om studenten nauwer te betrekken bij de evaluatie van het project. “Onze studenten zijn sleutelstakeholders. Door hen actief te betrekken, hopen we hun leerervaring verder te verbeteren,” zegt Dobbelaere.

Uitbreiding en toekomst
Het team is in augustus begonnen met de uitbreiding van de digitale canon naar de andere specialisaties binnen het EBE BSc programma (Accounting, Finance en Marketing). Daarnaast willen ze een digitale canon ontwikkelen voor kwantitatieve onderzoeksvaardigheden. “Op  lange termijn willen we de digitale canon omzetten in open leermaterialen, wat nauwe samenwerking met de universiteitsbibliotheek en CTL vereist,” vertelt Dobbelaere. “We zijn enthousiast om door te gaan met het ontwikkelen van deze digitale leermiddelen om ons onderwijs verder te verbeteren.”

Meer weten? Lees hier de didactische tip over kennisclips en ga direct aan de slag. Wil je meer digitale VU-tools ontdekken? Klik dan hier.

"Digitale tools in het onderwijs kunnen het leren en de verspreiding van kennis echt veranderen: het kan helpen om leerervaringen aan te passen aan veranderende leeromgevingen en de diverse behoeften van onze studenten. Hierdoor wordt een universiteit echt toekomstbestendig.”

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Over ons Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam