Tirza is GZ-psycholoog met specialisatie schoolpsycholoog en passend onderwijs. Ze heeft gestudeerd aan de universiteit Leiden & Syracuse University. Na een aantal jaren als schooladviseur te werken heeft ze les gegeven aan de Universiteit Leiden, haar GZ registratie behaald en is ze in 2011 in Leiden gepromoveerd op het onderwerp dynamisch testen en handelingsgericht adviseren. Hoe kun je een zo eerlijk mogelijk beeld verkrijgen van de mogelijkheden van leerlingen en wat hebben zij elk voor begeleiding nodig?
Onderwijsbehoeften, diagnostiek, praktijkgericht onderzoek, passend en goed onderwijs staan centraal in haar werk. Ze werkt inmiddels 10 jaar voor de Lerarenacademie en tevens voor de opleiding orthopedagogiek. Ze heeft veel ervaring in het begeleiden van leraren in de klas (PO, VO en MBO), observeren in de klas, het ontwikkelen van goed onderwijs en team-coaching en begeleiding. Tirza heeft de BKO en SKO behaald en is tevens PBS coach. Ze is coördinator en opleider Procesbegeleider Lesson Study, waarin ze de combinatie van goed onderwijs en het aansluiten op de onderwijsbehoeften van leerlingen centraal staat. Tirza begeleidt ook Lesson Study Teams. Bij pedagogiek is ze coördinator van het vak Master-Clinic en geeft ze de vakken Passend Onderwijs en stagesupervisie.
Tirza heeft aan diverse praktijkgerichte onderzoeksprojecten meegewerkt en mtheses begeleid. Onderwerpen betreffen de toepassing van Lesson Study in Nederland, differentiatie in het onderwijs, de toepassing van Positive Behaviour Support, goed onderwijs in het MBO. Haar promotieonderzoek was "Dynamic testing in practice: Shall I give you a hint?” (2011).
Naast de VU werkt ze als psycholoog en supervisor in een vrijgevestigde praktijk in Leiden, geeft ze postacademisch onderwijs en is ze expert in handelingsgericht werken in het MBO (Tanja van Beukering & Tirza Bosma, 2023).
Recente publicaties
Klik hier voor een overzicht van de recente publicaties van Tirza Bosma.