“Hoe werken we samen om een betere wereld voor te stellen, met hoop als leidraad? Hoe bouwen we een wereld waarin iedereen gelijke kansen heeft? Ik ben trots op onze onderwijsgemeenschap omdat we voor de tiende keer op rij samen nadenken over deze vragen. We erkennen de stappen die we hebben gezet en het potentieel dat voor ons ligt. Deze inspanningen vormen stap voor stap wereldburgers.”
- Rector Magnificus Jeroen Geurts tijdens de openingceremonie.
Hoop houden in crisistijden door Arjen Wals
“In het licht van klimaatverandering en wereldwijde crises, staat het hoger onderwijs op een kantelpunt om zijn rol en prioriteiten te herdefiniëren,” vertelt keynote spreker Arjen Wals, Hoogleraar Transformatief Leren voor Socio-Ecologische Duurzaamheid aan de Wageningen Universiteit. Wals spreekt over de shift naar onderwijs dat zowel mens- als aardegericht is, waarbij het gaat om het (h)erkennen van de verbinding tussen ons leven, maatschappelijke dynamiek, economische systemen, onderwijsvormen en de gezondheid van onze planeet. “Het gaat erom dat we deze elementen niet als losstaand zien, maar als onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is de kern: het zien van deze verbindingen.”
Wals erkent dat het een uitdaging is duurzaamheid in het curriculum te verweven, vooral omdat het vaak een vaag concept blijft. Toch is het essentieel dat onderwijssystemen zich ontwikkelen door competenties te benadrukken die iedereen in staat stellen om effectief om te gaan met milieuvraagstukken. “Deze verandering gaat verder dan oppervlakkige aanpassingen en vraagt om een fundamentele herziening van het systeem,” Wals pleit voor een integrale aanpak die onderzoek, activisme en vernieuwende onderwijsmethoden combineert. “Duurzaamheid leer je niet alleen, dat leef je. Het vergt moed om bestaande paradigma's uit te dagen en open te staan voor ongemak en verandering. Deze verschuiving benadrukt dat onderwijs zich niet alleen moet aanpassen, maar ook een leidende rol moet nemen op weg naar een duurzamere en meer verbonden wereld,” aldus Wals.