Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Pioniers in onderwijs: VR in de snijzaal

Interview met Tess Dekker, junior docent Bewegingswetenschappen

In het snel evoluerende onderwijslandschap heeft Virtual Reality (VR) zijn intrede gedaan als een interactief hulpmiddel om complexe of meer abstracte onderwerpen toegankelijker te maken voor studenten. Vandaag zitten we samen met Tess Dekker, junior docent Bewegingswetenschappen. Hoe gebruikt zij VR in haar onderwijs?

Met een focus op activerend blended learning biedt dit artikel een diepgaande blik op de implementatie van VR-technologie in het onderwijslandschap.

Innovatieve leermiddelen
Tess, een enthousiaste junior docent Bewegingswetenschappen, deelt met passie haar enthousiasme en kennis voor de toepassing van Virtual Reality (VR) in het onderwijs. Na een master in Bewegingswetenschappen, waarin ze onderzoek deed naar VR bij de politie in stressvolle omstandigheden, en ervaring in het gebruik van VR in zorgonderwijs, brengt ze haar expertise mee naar de Vrije Universiteit Amsterdam. 

Na haar studie en docentenopleiding ontstond de mogelijkheid om deel te nemen aan het Virtual Reality Learning Lab. Hier kon Tess verkennen welke mogelijkheden VR bood in het onderwijs. Het doel was helder: een brug slaan tussen traditioneel onderwijs en innovatieve leermiddelen om lesmateriaal op een interessante manier over te brengen bij studenten. 

Implementatie in het onderwijs 
Gericht op eerstejaars studenten bewegingswetenschappen aan de VU voor de vakken bewegingsanalyse en anatomie, maakt Tess in haar onderwijs gebruik van VR-brillen. Tijdens deze lessen kunnen studenten diepgaande en interactieve kennis opdoen van anatomische concepten, en bewegingsanalyses uitvoeren. Ze verkennen structuren, interacteren met driedimensionale modellen en visualiseren complexe concepten. Dit zorgt voor een diepe betrokkenheid van de studenten en biedt hen een hands-on-benadering om het menselijk lichaam te begrijpen. 

“Het samenspel tussen traditioneel onderwijs en innovatieve methoden opent de deur naar een blended en interactieve onderwijservaring. Terwijl het klassikale leren essentieel blijft, biedt VR een aanvullende invalshoek van zelfgestuurd en praktisch leren dat verder gaat dan ‘uit het hoofd leren’. Best of both worlds, waarbij beide onderwijsbenaderingen elkaar versterken voor een rijkere leeromgeving.” 

Studenten hebben online toegang tot theoretische kennis en oefeningen. Vervolgens passen ze in de werkgroepen deze theoretische kennis toe, terwijl docenten hen begeleiden bij het uitvoeren van stappenplannen. 

Een man met een grijze spijkerbroek kijkt door een VR-bril, terwijl een blonde vrouw lachend de camera inkijkt. Achter hen bevinden zich diverse banners en een scherm dat de VR-omgeving weergeeft.

VR in snijzaalonderwijs 
Tess gaf een boeiend voorbeeld waarbij VR een waardevolle toevoeging vormt op de beperkte tijd en kostbare ervaring van de snijzaal: een omgeving waar slechts één exemplaar van anatomisch materiaal beschikbaar is voor studenten om te ontleden. Door toegang te hebben tot VR-brillen en met de anatomie applicatie, krijgen studenten nu de kans om ook naast regulier snijzaalonderwijs deel te nemen aan deze educatieve ervaring zonder beperkingen: waardoor ze eindeloze mogelijkheden hebben om het menselijk lichaam in VR te ontleden en verkennen. 

Naast het gebruik van VR-brillen tijdens deze werkcolleges, gaan studenten ook aan de slag in het Tech Lab in de VU Onderwijswerkplaats. In deze gezamenlijke ruimte werken ze gedurende de vakperiode in groepjes van twee of drie. Dit stelt hen in staat om samen te werken in hun eigen tijd, elkaars scherm te bekijken, elkaar te ondersteunen en beoordelen. De vrijheid is groot: ze kunnen zichzelf inschrijven, mits er plek is, en zelf bepalen wanneer en met wie ze aan opdrachten werken. 

“Het was leuk om te zien hoe studenten zich spontaan verzamelden in het Tech Lab, naast de reguliere lessen. Ze bespraken welke structuren ze nog moesten onderzoeken en zorgden ervoor dat ze elkaars werk niet hinderen. Deze spontane dynamiek benadrukt actief leren en bevordert de communicatieve vaardigheden tijdens het verkennen van anatomie in een virtuele omgeving.” 

Conclusie
Het gebruik van Virtual Reality in het onderwijs biedt een boeiende en vernieuwende benadering van het overbrengen van complexe of meer abstracte onderwerpen. Hoewel er nog uitdagingen en onderzoek nodig is, wijst dit project op de mogelijkheden van VR om het onderwijs te verrijken en studenten op een actievere manier bij het leerproces te betrekken. 

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl