Met een focus op activerend blended learning biedt dit artikel een diepgaande blik op de implementatie van VR-technologie in het onderwijslandschap.
Innovatieve leermiddelen
Tess, een enthousiaste junior docent Bewegingswetenschappen, deelt met passie haar enthousiasme en kennis voor de toepassing van Virtual Reality (VR) in het onderwijs. Na een master in Bewegingswetenschappen, waarin ze onderzoek deed naar VR bij de politie in stressvolle omstandigheden, en ervaring in het gebruik van VR in zorgonderwijs, brengt ze haar expertise mee naar de Vrije Universiteit Amsterdam.
Na haar studie en docentenopleiding ontstond de mogelijkheid om deel te nemen aan het Virtual Reality Learning Lab. Hier kon Tess verkennen welke mogelijkheden VR bood in het onderwijs. Het doel was helder: een brug slaan tussen traditioneel onderwijs en innovatieve leermiddelen om lesmateriaal op een interessante manier over te brengen bij studenten.
Implementatie in het onderwijs
Gericht op eerstejaars studenten bewegingswetenschappen aan de VU voor de vakken bewegingsanalyse en anatomie, maakt Tess in haar onderwijs gebruik van VR-brillen. Tijdens deze lessen kunnen studenten diepgaande en interactieve kennis opdoen van anatomische concepten, en bewegingsanalyses uitvoeren. Ze verkennen structuren, interacteren met driedimensionale modellen en visualiseren complexe concepten. Dit zorgt voor een diepe betrokkenheid van de studenten en biedt hen een hands-on-benadering om het menselijk lichaam te begrijpen.
“Het samenspel tussen traditioneel onderwijs en innovatieve methoden opent de deur naar een blended en interactieve onderwijservaring. Terwijl het klassikale leren essentieel blijft, biedt VR een aanvullende invalshoek van zelfgestuurd en praktisch leren dat verder gaat dan ‘uit het hoofd leren’. Best of both worlds, waarbij beide onderwijsbenaderingen elkaar versterken voor een rijkere leeromgeving.”
Studenten hebben online toegang tot theoretische kennis en oefeningen. Vervolgens passen ze in de werkgroepen deze theoretische kennis toe, terwijl docenten hen begeleiden bij het uitvoeren van stappenplannen.