Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

SBE laat studenten leren met AI-avatars

Interview met Brian Tjemkes, hoogleraar Strategic Management & cursuscoördinator
Wat als studenten niet alleen elkaar of jou als docent om hulp kunnen vragen, maar ook kunnen aankloppen bij slimme digitale avatars die precies weten hoe de stof in elkaar zit? Bij de VU School of Business and Economics (SBE) zette Brian Tjemkes, hoogleraar Strategic Management en cursuscoördinator, deze futuristische werkvorm in tijdens zijn les.

In een strategische casus kregen zijn studenten hulp van avatars die zich opstelden als digitale topbestuurders en hen onderweg begeleidden. Hoe zag dat eruit in de praktijk? En schuift de rol van de docent daardoor langzaam naar de achtergrond? Tjemkes deelt zijn inzichten.

In gesprek met geprogrammeerde experts 
Tijdens het vak Foundations of Strategic Management liet Tjemkes zijn studenten kennismaken met avatars die waren geprogrammeerd als CEO, CFO, CMO of CHRO. Niet door erover te lezen of te luisteren, maar door echt met hen in gesprek te gaan. Studenten oefenden zo hun strategisch denken, leerden snel schakelen bij onverwachte situaties en ontdekten spelenderwijs wat het betekent om een managementrol serieus op te pakken. “Normaal leg ik tijdens een hoorcollege uit wat een CEO of CFO doet, maar nu konden studenten het zelf ervaren door gewoon het gesprek aan te gaan. Dat maakt het echt veel interessanter en leerzamer”, vertelt Tjemkes. 

In teams van vier kregen studenten elk een eigen rol toegewezen. Via het platform Heygen, geïntegreerd in Canvas, konden ze een-op-een sparren met een avatar die hun specifieke rol tot leven bracht. “De avatars hielpen studenten om echt in hun rol te kruipen”, legt Tjemkes uit. “Een CEO denkt anders dan een CFO, en dat leer je veel sneller door actief te sparren.” 

Terwijl studenten individueel hun rol verdiepten met een avatar, moesten ze fysiek samenwerken met hun medestudenten om de opdracht te voltooien, de dialoog aan te gaan en gezamenlijke besluiten te nemen. 

AI-video zet studenten op scherp 
Een opvallend onderdeel van de les was de inzet van een AI-gegenereerde nieuwsuitzending. Tijdens het werken aan hun casus kregen studenten plotseling bericht over een nieuwe crisis bij het bedrijf dat ze strategisch moesten analyseren. “De AI-video verstoorde het besluitvormingsproces bewust en gaf de teams een nieuwe opdracht, waarbij ze opnieuw moesten schakelen en advies konden inwinnen bij hun consultancy-avatar”, vertelt Tjemkes. 

Tjemkes: “De video bracht echt een nieuwe dynamiek in de collegezaal. Studenten moesten onder tijdsdruk hun oorspronkelijke plannen aanpassen en opnieuw kritisch nadenken. Het maakte de casus levendiger en liet zien hoe belangrijk flexibiliteit en samenwerking zijn bij strategische besluitvorming.” 
 
Menselijke interactie blijft onmisbaar 
Ook voor Tjemkes was het een bijzondere ervaring: “Op het moment dat studenten druk in gesprek zijn met avatars, realiseer je je even: als een avatar het uitleggen overneemt, wat blijft er dan nog over voor de docent? Maar juist in de debriefing en bij het samen reflecteren, verbinden en verdiepen, kom je als docent weer echt in beeld. Daarin blijft menselijke interactie onmisbaar. AI kan uitleg geven, maar de docent blijft nodig voor verdieping en ethische keuzes.” 

De reacties van de studenten waren ook positief: vooral het directe gesprek met hun rol-avatar werd goed ontvangen. “Maar we zagen ook dat studenten nog wel hulp nodig hebben bij het stellen van goede vragen aan AI. “Effectief leren ‘prompten’ richting AI is echt een vak apart,” zegt Tjemkes. 

Hoe maak je als docent zo’n sessie mogelijk? 
Het experiment werd mede mogelijk gemaakt door de ondersteuning van het VU Centre for Teaching & Learning (VU CTL), de VU Onderwijswerkplaats en collega’s van SBE, die hielpen bij het technisch inrichten van het platform en het programmeren van de avatars. 

Volgens Tjemkes kan het concept worden hergebruikt buiten strategieonderwijs: “De opzet – met avatars, een realistische casus en een duidelijke leerdoelstelling – zou een VU-breed product kunnen worden. Met goede ondersteuning kunnen veel meer vakken AI-avatars in hun onderwijs integreren.” 

Terugkijkend noemt Tjemkes het experiment een groot succes. “Het werkte goed binnen onze Active Blended Learning-aanpak. Je combineert digitale tools met fysieke samenwerking en dat geeft echt verdieping. En ja, er zijn nog uitdagingen, zoals de wifi-capaciteit en verdere verfijning van de opdrachten. Maar het smaakt absoluut naar meer.”

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam