Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Omarm het oncomfortabele

Interview met Rashmi Kusurkar over inclusie en de toekomst van medisch onderwijs
Op 5 oktober zal prof. dr. Rashmi Kusurkar, vooraanstaand onderzoeker in de wereld van medisch onderwijs, haar oratie uitspreken ter ere van haar benoeming als hoogleraar Inclusie en Motivatie in Medisch Onderwijs en Opleiden. Wat zijn Kusurkars drijfveren? Lees hieronder over inclusie, motivatie en hun cruciale rol voor de artsen van morgen.

Diversiteit van perspectieven: de kern van inclusief onderwijs

Waarom onderzoek je inclusie in het medisch onderwijs?
Als ik in Nederland vertelde dat ik had gedoceerd in India, werd mijn ervaring vaak gemarginaliseerd. Ik kreeg reacties als "Oh, maar dat was in India toch …?". Er werd letterlijk gezegd dat dit niet waardevol was in de Nederlandse context. Terwijl in dit multiculturele land mensen leven van diverse achtergronden, zoals bv. Turkse, Marokkaanse en Surinaamse. De ervaringen van deze studenten verschillen aanzienlijk van die van de Nederlandse studenten. Het viel me op dat studenten met een niet-Nederlandse achtergrond soms ook te maken krijgen met stereotyperingen.

Ik dacht bij mezelf: ‘Waarom denken mensen zo?’. Dit is de reden waarom ik me ben gaan verdiepen in inclusie.

Welke resultaten zijn hieruit gekomen?
Als studenten zich buitengesloten voelden, had dit een negatieve invloed op hun motivatie. Dit geldt ook voor eerstegeneratiestudenten. Deze studenten weten over het algemeen wel hoe ze veerkrachtig verder kunnen gaan, maar deze drang om voortdurend te moeten presteren, onophoudelijk door te gaan, meer te bereiken en zichzelf te blijven bewijzen, is evenmin gezond. 

Wat is uw perspectief op de huidige medische curricula in relatie tot inclusie en diversiteit?
Er is te weinig aandacht voor de medische geschiedenis van kolonisatie in medische curricula. Diversiteit bij artsen én in de patiëntenpopulatie is belangrijk: laat zien dat jouw opleiding niet alleen door witte mensen wordt vertegenwoordigd, maar ook door mensen van verschillende culturen en achtergronden. Zij fungeren als waardevolle rolmodellen, vooral in een omgeving met zo'n diverse studentenpopulatie. Studenten vragen zich namelijk af: 'Ik ben hier wel, maar hoor ik hier echt bij? Ik zie niemand zoals ik.' En dan, opeens, zien ze iemand zoals zij, en dan denken ze: 'Oh wauw, dit kan ik ook.'  

Actief verandering realiseren

Hoe kunnen docenten actief meebouwen aan het creëren van een bewuste en inclusieve onderwijsruimte?
Bewustwording van diverse perspectieven is één van de essentiële zaken waarvan ik denk dat we in alle curricula heel goed moeten opzetten. In een collegezaal of lesomgeving kunnen we actief streven naar het benadrukken van diverse perspectieven, bv. door in een brainstormsessie een extra inspanning te maken om de diverse perspectieven naar voren te brengen. 

Een van de mogelijkheden is het gebruik van het VU Mixed Classroom Model. Het VU Mixed Classroom Model biedt een uitstekende mogelijkheid om mensen aan te moedigen verschillende perspectieven te delen en openlijk hun ideeën te uiten. Dit is een benadering die de hele onderwijsgemeenschap kan omarmen.

Ook reflectieoefeningen waarbij je vragen stelt, zoals 'Welke privileges heb ik en welke niet?' en het bewustzijn van jouw positie in de groep tegenover anderen, zijn waardevol. Als je eenmaal die bewustwording hebt, kun je beter begrijpen hoe anderen de situatie ervaren en kun je elkaar beter ondersteunen.

Maar: Mensen vinden het heel oncomfortabel. Echter, om verandering te realiseren in inclusie binnen het onderwijs, moeten we bereid zijn om het oncomfortabele te omarmen. Het is juist dit ongemak dat ons aanzet tot actie, tot beweging in de richting van een meer inclusieve toekomst.

Portretfoto van Rashmi Kusurkar door fotograaf Erik Cronberg

Een boodschap voor de toekomst

Wat is jouw boodschap voor de toekomst?
Wat ik hoop dat mensen onthouden na mijn oratie, is dat inclusie niet enkel draait om het gevoel van ergens bij te horen, maar ook om de kracht om op een betekenisvolle wijze bij te dragen. Het omvat niet alleen de vraag of een individu zich ergens wel of niet bij voelt horen, maar ook of men op een authentieke en waardevolle manier kan deelnemen aan activiteiten, zowel op de werkvloer als in het leerklimaat.

Inclusie is essentieel om deskundige, bekwame, creatieve en gezonde studenten te hebben. Want: gelukkige studenten, tevreden leraren, tevreden patiënten en een gezondere bevolking!

The ABC of Inclusion and Motivation

In haar oratie gaat prof. dr. Rashmi Kusurkar in op de vragen hoe nauw motivatie en inclusie met elkaar verbonden zijn en hoe en waarom deze relatie belangrijk is in het onderwijs.

Bekijk de video op YouTube

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam