Waarom een Onderwijsagenda?
“De Onderwijsagenda is één agenda waarin al onze plannen voor het onderwijs aan de VU staan. Plannen voor de komende vijf jaar om het onderwijs te verbeteren. We hebben de VU Strategie en de VU Onderwijsvisie vertaald in concrete resultaten en activiteiten: de Onderwijsagenda. Naast het vijfjarenplan maken we elk jaar een toegespitst plan.”
Wat zijn de belangrijkste onderwijsdoelen voor de komende vijf jaar?
“We versterken ons onderwijsprofiel en ons onderwijsportfolio vanuit onze onderwijsvisie en strategie. We bouwen daarmee voort op de lijn die de afgelopen jaren is ingezet. We hebben bijvoorbeeld nieuwe en extra aandacht voor brede academische, persoonlijke en interpersoonlijke vaardigheden in het onderwijs, en activerend en blended onderwijs. Ook bevorderen we leren op maat. Daarnaast zetten we verder in op het vergroten van studentsucces en studentenwelzijn. Dat betekent onder andere dat het onderwijs in 2028 zo is ingericht dat alle studenten hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen en zich verbonden voelen met hun opleiding en de universiteit. Ons onderwijs draagt bij aan de ontwikkeling van veerkrachtige studenten die zelf de regie nemen over hun studieloopbaan.”
De student aan zet, dus?
“Zeker. We hebben aandacht voor studentenwelzijn, maar zeker ook voor docentontwikkeling en docentenwelzijn. Onderwijsprofessionals erkennen en waarderen, en werkdruk bij docenten verminderen. We werken ook aan het optimaliseren van de onderwijsfaciliteiten en een integrale, hoogwaardige ondersteuning van het onderwijs.”
Wat zijn de doelen voor 2023?
“In 2023 rollen we het activerend blended onderwijs verder uit. We versterken het erkennen en waarderen van onderwijs. Het tekort aan onderwijsruimtes willen we het hoofd bieden. En we willen de onderwijssystemen verder op orde brengen, zoals het digitaal evalueren en grootschalige digitale toetsing.”
In de Onderwijsagenda wordt gesproken over een ‘innovatieve mindset’. Wat betekent dat?
“Daarmee bedoelen we het constant op zoek zijn naar, en in gesprek zijn over, de verbetering van de kwaliteit van onderwijs. We blijven onszelf ontwikkelen en verbeteren.”
Wat is het verschil met de vorige meerjaren-Onderwijsagenda?
“In deze Onderwijsagenda 2023-2028 is er meer aandacht voor docenten: voor docentontwikkeling en docentenwelzijn. En in de vorige Onderwijsagenda was ‘aandacht voor de kwaliteitscultuur’ een apart onderdeel. Daar is de afgelopen jaren veel aandacht aan besteed. Het is nu in andere onderdelen verweven.”
Waar ben je trots op?
“Dat we op de VU al jaren op deze manier met elkaar werken aan de verbetering van het onderwijs. We zijn één van de weinige universiteiten die met een meerjarige Onderwijsagenda werken. Dat helpt enorm als verbetermotor van het onderwijs.”