Wat was het belangrijkste doel van jouw project?
Het belangrijkste doel van dit project is om met de Kwaliteitsmiddelen te stimuleren dat diversiteit het leerproces verrijkt. Hoe zorg je dat iedere student zich welkom voelt en psychologische veiligheid ervaart? Zeker als de instroom steeds meer divers wordt? Als antwoord ontwikkelden we binnen dit project een onderwijsmodel met ondersteunend programma: het VU Mixed Classroom Educational Model. Het uitgangspunt is dat diversiteit het leerproces van alle studenten verrijkt. Het model biedt docenten handvatten om een inclusieve leeromgeving te creëren, waarin studenten veilig van elkaars perspectieven leren. Het doel is om alle docenten bekend te maken met de basisprincipes van het model en hen te ondersteunen bij de uitvoering.
Welke concrete resultaten heb je bereikt met jouw project?
Diversiteit in groepen leidt tot meer creativiteit, scherpere analyses en meer innovatie. Een voorwaarde is goede begeleiding. Docenten voelen zich vaak nog handelingsverlegen hierin. We schreven twee handboeken om ons onderwijsmodel te onderbouwen en te concretiseren, ontwierpen en verzorgden trainingsprogramma’s, publiceerden papers en integreerden het onderwijsmodel in de Basiskwalificatie Onderwijs die elke nieuwe docent op de VU moet volgen. Verder werken we met faculteiten op maat aan verdere implementatie van het Mixed Classroom-concept op projectbasis. Mede door de integratie in de verschillende professionaliseringstrajecten van het VU CTL maken jaarlijks zo’n 300 VU-docenten kennis met het onderwijsmodel.
Wat vond je persoonlijk het mooiste of meest bijzondere moment tijdens dit project?
Bijzonder is als docenten ons laten weten hoe het model ze helpt bij het vormgeven van inclusiever onderwijs. Vaak noemen docenten momenten van (zelf)inzicht tijdens de trainingen en workshops. Het is een enorm compliment als we van docenten en studenten terugkrijgen dat ze tijdens Mixed Classroom-workshops zelf hebben ervaren hoe het gebruik van het model kan zorgen voor meer betrokkenheid en begrip voor andere perspectieven, ook bij momenten van ongemak.
Hoe heeft dit project bijgedragen aan de verbetering van het onderwijs aan de VU?
Het Mixed Classroom-project zorgt voor bewustwording omtrent de meerwaarde van diversiteit voor het onderwijs en het belang van een inclusief leerklimaat. Het heeft concrete handvatten en tools opgeleverd om beide daadwerkelijk te bewerkstelligen. Ook draagt het model, met de nadruk op zelfreflectie en openheid naar andere perspectieven, bij aan het A Broader Mind gedachtegoed. Docenten waarderen het brede pallet aan strategieën werkvormen, en gebruiken deze om gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken, betrokkenheid te stimuleren en samenwerkingsvaardigheden te oefenen. Studenten voelen zich door de aanpak van het Mixed Classroom-model meer betrokken.
Mixed Classroom
In het kader van de Onderwijsagenda 2023-2028 en de landelijk vastgestelde thema’s van de Kwaliteitsafspraken is het Kwaliteitsplan Onderwijs VU ontwikkeld. Dit kwaliteitsplan is tot stand gekomen in nauw overleg met de medezeggenschap. Uit dit kwaliteitsplan zijn verschillende projecten voortgekomen, waaronder dit project: Mixed Classroom. We interviewen projectleider Siema Ramdas.

Alle projecten binnen het Kwaliteitsplan Onderwijs VU
Meer informatie en contact
Heb je vragen?
Contactpersoon