Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Expert onderwijsbeleid
Hoe kunnen we onderwijs zo ontwikkelen dat mensen zo goed mogelijk kunnen leren? En hoe kan toezicht op onderwijs de kwaliteit ervan verbeteren? Melanie Ehren is hoogleraar onderwijsbeleid aan de VU en richt zich onder meer op deze vragen. Daarnaast is ze voorzitter van de Programmaraad van NRO, dat onderwijsonderzoek financiert, coördineert en bruikbaar maakt voor het onderwijs.

Kun je wat over jezelf vertellen?

‘Al sinds de start van mijn studie ben ik geïnteresseerd in onderwijs. Ik heb Toegepaste Onderwijskunde gestudeerd aan de Universiteit Twente en daarna in diverse beleidsfuncties gewerkt. Bij de faculteit Geneeskunde in het AMC (nu Amsterdam UMC), bij Colo (nu Kenniscentrum Beroepsonderwijs Bedrijfsleven) en bij de Hogeschool van Rotterdam.’

‘Ik heb me in al deze posities beziggehouden met onderwijstoezicht. Door middel van toezicht controleert de onderwijsinspectie of het onderwijs aan vooropgestelde normen en verwachtingen voldoet, zodat studenten en scholieren de best mogelijke leerervaring krijgen.’

‘Toen er een vacature bij de UT voorbijkwam voor een promotieplek naar de effecten van onderwijstoezicht was dat voor mij een unieke kans om me als wetenschapper te buigen over de vraag of onderwijstoezicht ook bijdraagt aan het functioneren van scholen en onderwijsinstellingen en het leren van kinderen en jongvolwassenen.’

‘Wat ik leuk en fascinerend vind aan het onderzoeken van onderwijstoezicht, is dat je daarbinnen meerdere disciplines nodig hebt. De psychologie, omdat je de relaties tussen toezichthouders en de schoolleiding onderzoekt. De bestuurskunde, omdat je moet weten hoe toezicht binnen ons democratische systeem past en de sociologie die ons helpt begrijpen hoe toezicht het onderwijssysteem beïnvloedt en hoe toezichtsrichtlijnen een normerend effect hebben op de invulling van onderwijs en de ontwikkeling van organisaties. Kortom: het komt neer op het begrijpen van menselijke relaties, politiek en de manier waarop ons onderwijssysteem werkt.’

Waar doe je onderzoek naar?

‘Het effect van onderwijstoezicht op scholen en schoolverbetering is altijd een belangrijk thema in mijn werk geweest. Momenteel doe ik onderzoek naar de wijze waarop toezicht en externe kwaliteitsstandaarden het werk van leraren beïnvloedt en hoe zij deze standaarden interpreteren in zes landen: Zuid Afrika, Honduras, India, Pakistan, Afghanistan en Nepal. Samen met een team van onderzoekers proberen we te begrijpen waarom sommige leerkrachten strikt de regels volgen over hoe ze les moeten geven, terwijl anderen deze regels aanpassen aan wat hun leerlingen aan kunnen en nodig hebben. We zien dat de schoolleiding hierin een grote rol speelt, maar ook de ouders van leerlingen, de tijd, middelen en kennis die beschikbaar is op scholen en de professionele achtergrond en opvattingen van de leraren over hun beroep.’

Hoe zou jij met jouw verhaal en carrière andere jonge vrouwelijke wetenschappers kunnen inspireren?

‘Ik ben heel blij met de variëteit in functies die ik tot nu toe heb gehad en vooral ook met de waardevolle ervaringen in het buitenland. Daardoor heb ik veel ideeën opgedaan voor mijn eigen onderwijs en hoe we studenten goed kunnen opleiden tot kritische en goed geïnformeerde denkers. Ook bouwde ik hierdoor aan mijn netwerk waar ik nog steeds profijt van heb’. 

‘Ik hoop dat jonge wetenschappers, en niet alleen vrouwen, ook die kansen hebben en nemen. Kijk en ga vooral buiten je eigen comfort zone, dan ontdek je wat je kunt en hoe je verder komt.’

Wat zou je jezelf adviseren als je nu 18 jaar was?

‘Soms mis je kansen of neem je een verkeerde afslag, maar dat hoort bij het leven en uiteindelijk moet je er het beste van maken. Elke levensfase komt weer met andere wensen en verwachtingen over wat je interesseert en wat je belangrijk vindt en het is mooi om daar ruimte aan te kunnen geven.’

Beeld: NRO 

'Kijk en ga vooral buiten je eigen comfort zone, dan ontdek je wat je kunt en hoe je verder komt.'

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam