Hoe bevalt het je in deze functie?
‘Heel goed! Want door met studentenwelzijn bezig te zijn doe je dingen die ook echt impact maken voor studenten. De aandacht voor studentenwelzijn is gegroeid in coronatijd. We hebben toen de studentenmonitor uitgezet en op basis daarvan zijn echt impulsen gegeven aan studentenwelzijn. Ik werkte toen nog bij de International Office, maar ben toen al betrokken en gaandeweg meer gaan doen voor studentenwelzijn.
Wat doe je als coördinator studentenwelzijn?
‘Binnen mijn rol ben ik verantwoordelijk voor het project Studentenwelzijn. Dat bestaat uit 19 VU-collega's vanuit verschillende onderdelen van de universiteit, zowel vanuit faculteiten, als vanuit diverse diensten. Denk aan studieadviseurs, studentenpsychologen, studenten, decanen, maar ook (junior) docenten. Binnen het project gaat het om studentenwelzijn in brede zin. Bijvoorbeeld over het monitoren van studentenwelzijn via de vragenlijsten van het Trimbos Instituut die we 2 keer per jaar uitzetten, over de jaarlijkse wellbeing week voor studenten, over panelsessies met studenten en hoe we ervoor zorgen dat ons aanbod aan ondersteuning goed vindbaar is voor studenten.’
Wat is jouw betrokkenheid bij sociale veiligheid?
‘Het project studentenwelzijn is in 2021 gestart en dat is nu afgerond. Daarin hebben we ook aandacht besteed aan sociale veiligheid. Onder andere met bewustzijnscampagnes en preventieve trainingen rond bijvoorbeeld seksueel grensoverschrijdend gedrag, racisme en discriminatie, thema’s waar studenten regelmatig mee te maken hebben. We evalueren nu wat goed werkte en waar we binnen de lijnorganisatie mee verder gaan. Daarbij blijven we samenwerken met collega’s uit verschillende onderdelen van de VU.
Ik organiseer ook trainingen voor vertrouwenscontactpersonen binnen studie- en studentenverenigingen binnen de VU. Dat zijn studenten die een extra rol krijgen om als vertrouwenscontactpersoon op te treden. De trainingen worden gegeven door de vertrouwenspersonen van de VU en een trainer van het Centre for Teaching and Learning. Daarin gaat onder meer over vragen als: wat kun je verwachten in je rol, wat zijn wel en niet je verantwoordelijkheden?’
Hoe komt het dat sociale veiligheid binnen de VU meer aandacht heeft gekregen?
‘Wat in de maatschappij gebeurt kun je niet los zien van wat er binnen de VU gebeurt. Bewegingen als Black Lives Matter en MeToo hebben veel aan het licht gebracht en meer zichtbaarheid gecreëerd op bepaalde thema's. Mede daardoor is er in Nederland meer aandacht gekomen voor grensoverschrijdend gedrag en dat reflecteert zich ook binnen de VU.
Ons doel is dat alle studenten hier op een veilige manier kunnen studeren en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het is belangrijk dat áls zich sociaal onveilige situaties voordoen, studenten weten dat ze terecht kunnen binnen de VU en waar ze dan moeten zijn.’
Hoe kan de sociale veiligheid voor studenten binnen de VU verder worden versterkt?
‘Vanuit studentenwelzijn willen we meer aandacht gaan besteden aan de preventie van sociale onveiligheid. We zien bijvoorbeeld dat in bepaalde perioden van het jaar bepaalde meldingen vaker voorkomen. Daar willen we met bewustwordingscampagnes aandacht aan besteden, waarbij we ook willen aansluiten op specifieke momenten in de student journey. Daarnaast willen we trainingen aanbieden. Samen met studenten, dus in co-creatie, bijvoorbeeld via studentenpanels. Zo kunnen we ervoor zorgen dat onze activiteiten goed aansluiten op de behoeften van studenten. Daarbij zoeken we ook samenwerking met externe partijen, zoals expertisecentra op het gebied van seksualiteit, racisme en discriminatie.’
Hoe kijk jij aan tegen de eigen verantwoordelijkheid van studenten voor sociale veiligheid?
‘Studenten hebben de verantwoordelijkheid om te weten wat onze waarden en normen zijn. Daarbij zouden we de kern van de VU Gedragscode nog wel duidelijker kunnen communiceren en meer zichtbaar maken in het onderwijs en in de activiteiten die we doen op het gebied van sociale veiligheid. Het is belangrijk dat je als student weet hoe we hier met elkaar omgaan en wat we van elkaar verwachten. Ook omdat we een diverse universiteit zijn en we veel studenten hebben met verschillende culturele achtergronden.
Als zich ongewenste situaties voordoen, dan is het ook belangrijk dat studenten daarop acteren. Dus dat je als student waar mogelijk eerst zelf het gesprek aangaat met de veroorzaker van het ongewenste gedrag. Of als dat niet lukt, dat je in gesprek gaat met een studieadviseur. Maar ook als omstander kun je wat doen. Stel dat je ziet dat een student een andere student discrimineert. Of dat er sprake is van ongewenst gedrag tussen een docent en een student. Dan is het van belang dat je daar je verantwoordelijkheid in pakt, ook al is dat ongemakkelijk. Want het is te makkelijk om te zeggen: ‘het is niet aan mij’, terwijl je er ook onderdeel van bent. Dus ook als omstanders hebben studenten een verantwoordelijkheid, want we moeten samen zorgen voor een veilige studieomgeving. In situaties die niet laagdrempelig kunnen worden opgelost, is het belangrijk dat studenten weten dat er bij de VU ondersteunende diensten zijn waar ze terecht kunnen.’
Wat is de invloed van polarisatie op sociale veiligheid bij de VU?
‘Juist bij toenemende polarisatie moeten we bij de VU belangrijke waarden goed aan het licht brengen. Polarisatie kan het wel lastiger maken, denk bijvoorbeeld aan de vrijheid van meningsuiting. Maar het is juist goed om het er dan wel over te hebben. Want juist als de meningen verschillend zijn, moet je in gesprek met elkaar. Bovendien willen we als VU een maatschappelijke en diverse universiteit zijn met verschillende meningen. Daarom is het ook heel goed dat de Mixed Classroom er is. Die is erop gericht dat docenten een inclusieve leeromgeving kunnen creëren, waarin studenten veilig van elkaars perspectieven kunnen leren.’