Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Interview met Guus Rougoor, docent HU en InHolland

Interview met Guus Rougoor, docent HU en InHolland
Guus Rougoor is werkzaam als docent aan de Hogeschool Utrecht en als docent bij InHolland, hier houdt hij zich naast lesgeven ook bezig met het begeleiden van stages en projecten. Daarnaast werkt hij bij de Hogeschool Utrecht 1 dag per week mee aan een onderwijsinnovatieproject. Voordat Guus startte met de docentenopleiding Bewegingswetenschappen had hij nog geen werk in het onderwijs. Dankzij zijn stage tijdens de opleiding bouwde hij goede referenties op waardoor hij na zijn afstuderen al snel aan een baan kon komen.

Waarom koos je voor de docentenopleiding BW bij de VU?
“Voor ik aan de opleiding Docent Bewegingswetenschappen (BW) begon deed ik de Master Human Movement. Ik deed hiervoor een jaar lang onderzoeksstage, maar deze was niet wat ik ervan gehoopt had. Ik wist dat ik bijles geven leuk vond en ik had al eerder getwijfeld over de docentenopleiding BW, daarom hakte ik nu de knoop door en probeerde het gewoon. Omdat ik mijn master al had afgerond had ik de tijd om er vol voor te gaan.” 

Wat is het belangrijkste dat je bij de docentenopleiding BW hebt geleerd?
“Het hele competentieprofiel waar je op een actieve manier aan competenties werkt, het leren samenwerken, het voor de groep staan en het begeleiden van studenten bij projecten zijn belangrijke dingen die ik heb geleerd. Verder leer je het innoveren van lesmethoden en je leert aan jezelf te werken, deze skills kun je ook elders inzetten. Zonder deze opleiding had ik niet voor de klas gestaan.” 

Wat vond je van het programma en de docenten?
“Het programma was leuk, je bent actief bezig. Er is een goede afwisseling tussen stage en studie, door te bedenken hoe je de theorie gaat toepassen op je stageplaats ga je anders met de lesstof om. Ik kreeg goed les van Geert en Marijke. Je ziet dat lesgeven mensenwerk is, ik vond het inspirerend om te zien hoe zij zelf ook bepaalde didactische lesmethoden hanteerden in hun lessen.” 

Wat heeft de docentenopleiding BW je (tot nu toe) opgeleverd?
“De docentenopleiding BW heeft mij ten eerste werk opgeleverd, daarnaast een aantal goede contacten in het werkveld en als laatst persoonlijke ontwikkeling. Ik was 25 toen ik begon met de opleiding. Dit was een zeer waardevolle aanvulling op de master Bewegingswetenschappen; in de docentenopleiding krijg je de skills die je op de werkvloer nodig hebt.” 

In hoeverre kun je deze opleiding aanraden?
“Als je denkt dat je lesgeven leuk vindt en je houdt van bewegingswetenschappen, dan is het de ideale opleiding voor je en raad ik het zeker aan!” 

Heb je nog tips voor toekomstige studenten met betrekking tot deze docentenopleiding?
“Zorg dat je genoeg tijd neemt voor de opleiding om zo het maximale eruit te halen, dit maakt het nog leuker. Probeer zoveel mogelijk uren op je stageplaats te maken, daar leer je ongelooflijk veel van.”

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam