René Vaartjes, Team Lead Map Design bij TomTom

Alumnus Geographical Information Sciences

Het is inmiddels alweer 4 jaar geleden dat ik gestart ben met Geographical Information Sciences (GIS). Ik heb destijds gekozen voor GIS omdat ik al heel lang geïnteresseerd ben in cartografie. Ik was opzoek naar verdieping vanuit het theoretische oogpunt over welke ontwikkelingen er allemaal zijn op het gebied van Geographical Information Sciences. Mijn interesse voor cartografie en geo visualisaties in combinatie met mijn motivatie om een master te doen bracht mij bij de deeltijd master Geographical Information Sciences aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Flexibel programma

Wat mij aansprak aan het programma is dat er verschillende keuzevakken zijn, daardoor heb je vrij de keuze om te je te verdiepen in wat je interessant vindt. Ik heb de module geo visualisatie gedaan, wat mij daar onder meer in aansprak is dat deze module is ontwikkeld in samenwerking met andere Europese UNIGIS-universiteiten. Door die uitwisseling van kennis wordt het curriculum nog completer.

Ook was het voor mij een plus dat de opleiding volledig online wordt aangeboden, daardoor is het goed te combineren met een fulltime werkweek. Ook is het mogelijk om redelijkerwijs je eigen tempo te bepalen. Als je het heel druk hebt op je werk dan kan je even wat gas terugnemen en als je juist wat meer tijd hebt kan je het weer versnellen, die flexibiliteit heb ik als heel prettig ervaren.

Netwerk van GIS-professionals

Ondanks de online vorm van de opleiding was er vrij intensief contact met medestudenten. De opleiding organiseert bijvoorbeeld één keer per jaar een bijeenkomst met zowel oude als huidige GIS-studenten. Zo spreek je je medestudenten niet alleen online, maar krijg je ook de kans om ze echt te ontmoeten. Daarbij kan je via deze bijeenkomst contact maken en houden met andere professionals in het vakgebied en kennis en ervaringen met elkaar delen, dat is heel waardevol.

Theoretische verdieping en praktische toepasbaarheid

Een ander pluspunt aan GIS vind ik hoe diep er ingegaan wordt op de literatuur en onderzoek op het gebied van geo visualisatie, maar ook de toepassing daarvan op je werkzaamheden. Mijn werkzaamheden zijn heel divers maar een groot deel daarvan heeft te maken met geografische informatie. GIS heeft mij geholpen om mijn werkzaamheden beter uit te kunnen voeren.

Bij het afronden van de opleiding schrijf je je master scriptie. Mijn afstuderen ging over geo visualisatie, de visualisatie van verplaatsingsgedrag. Dit is ook iets wat ik veel tegenkom in mijn werk. Ik werkte tijdens mijn opleiding bij RET, in de mobiliteit van het openbaar vervoer, en heb sinds afgelopen jaar een switch gemaakt naar TomTom. In beide functies was ik veel bezig met het visualiseren van hoe mensen zich verplaatsen en hoe het landschap eruit ziet voor het netwerk waar je dienstverlening op aanbiedt. Dat is een van vele concrete toepassingen van de opleiding op mijn dagelijkse werkzaamheden bij RET en TomTom.

Tijdens het afstuderen heb ik collega’s geïnterviewd en een gebruikersonderzoek gedaan. Dat hielp om het gedachtegoed van geografische informatiesystemen binnen de organisatie onder aandacht te brengen. Als ik mensen tegenkom binnen dit vakgebied die zich verder willen ontwikkelen komt GIS op de VU altijd wel ter sprake, dan deel ik mijn ervaringen. Zo heb ik door het volgen van GIS ook andere mensen enthousiast kunnen maken binnen de organisatie.

Tegen mensen die nu geïnteresseerd zijn in deze opleiding zou ik adviseren om met studenten, begeleiders en docenten in contact te komen. Of om langs te gaan op een open dag om een idee te krijgen van de modules en onderdelen waar GIS uit bestaat en wat voor jou het relevantst is.

René Vaartjes

“GIS heeft mij geholpen om mijn werkzaamheden beter uit te kunnen voeren.”