Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Ervaringsdeskundigen als rolmodel in biomedisch onderwijs

Interview met Elza van Deel, universitair docent
Hoe maak je biomedisch onderwijs inclusiever en relevanter? Universitair docent Elza van Deel vond een unieke manier: succesvolle biomedische wetenschappers met een medische aandoening uitnodigen in de les. Studenten leren niet alleen uit boeken, maar horen rechtstreeks van experts die ook zelf deze ervaringen meemaken. In dit interview vertelt ze meer over haar impactvolle aanpak: “Op een dag deelde ik mijn eigen ervaring met mijn studenten en hun hele houding veranderde – ‘Als jij het kan, dan komt het met mij vast ook goed.’ Dat moment liet me zien hoe krachtig representatie is.”

Foto: Van Harte Gefotografeerd

Elza, waarom besloot je rolmodellen in je onderwijs te introduceren?
“In onze cursus medische pathofysiologie leren studenten over het menselijk lichaam en wat er gebeurt als het ziek wordt. Maar de cursus wordt gegeven door docenten die zelf volledig gezond zijn. En dat vond ik een gemiste kans.

Ik wilde rolmodellen introduceren. Mensen die inspireren. Omdat veel studenten ervan dromen om wetenschapper te worden, heb ik succesvolle biomedische onderzoekers uitgenodigd om hun traject te delen. Maar deze wetenschappers hebben zelf ook een medische aandoening. Ze vertellen niet alleen over hun diagnose, maar ook over hun carrière, uitdagingen en prestaties.

Leren uit een boek is één ding, maar direct horen van iemand die een aandoening heeft, maakt het veel tastbaarder. Voor studenten met een aandoening is het motiverend om iemand zoals zij te zien slagen in de wetenschap. En voor anderen daagt het vooroordelen uit: een medische aandoening bepaalt niet iemands capaciteiten of succes.”

Was het moeilijk om wetenschappers te vinden die wilden meedoen?
“Nou, In het begin wel. Een medische aandoening zet je niet op je cv, dus ik moest mensen persoonlijk benaderen. Maar toen ik eenmaal uitlegde wat het doel was, waren veel wetenschappers enthousiast. Wat echt hielp, was duidelijk maken dat ze niet vanwege hun aandoening werden uitgenodigd, maar vanwege hun expertise – met hun aandoening als waardevolle extra ervaring.”

Welke wetenschappers hebben hun persoonlijke en professionele reis in jouw lessen gedeeld?
“We hebben rolmodellen met nierziekten die een transplantatie hebben ondergaan, wetenschappers met psychische aandoeningen zoals anorexia of angststoornissen, en een onderzoeker in een rolstoel. Anderen hebben hart- en vaatziekten, long COVID of bijvoorbeeld malaria gehad.

Hun ervaringen sluiten aan bij verschillende fysiologische onderwerpen, waardoor ze perfect passen binnen het curriculum. Wanneer we het hebben over het hart, de nieren, de hersenen of het immuunsysteem, leren studenten niet alleen abstracte concepten, maar horen ze ook van iemand die er dagelijks mee leeft.”

Dit project lijkt heel persoonlijk voor je. Waarom is dat?
“Ik ben zelf een van de rolmodellen. Jarenlang aarzelde ik om over mijn aandoening te praten vanwege stigma en vooroordelen. Maar toen ik docent en mentor werd, realiseerde ik me dat veel van mijn studenten soortgelijke aandoeningen hadden en zich daar onzeker over voelden.

Op een dag besloot ik mijn eigen ervaring te delen met mijn studenten. Hun hele houding veranderde. Alsof ze opeens een ander toekomstbeeld voor zichzelf zagen: ‘Als jij het kan, dan komt het met mij vast ook goed.’ Dat moment liet me zien hoe krachtig representatie is.

Open zijn over mijn aandoening maakt me niet zwakker. Het maakt me een rolmodel. De eerste keer dat ik mijn verhaal deelde in de les, vond ik het spannend. Maar het bleek de beste les te zijn die ik ooit heb gegeven.

Een medische aandoening bepaalt niet wie je bent; het is iets waar je mee leert omgaan. Hoe meer we erover praten, hoe meer we stigma’s doorbreken. En dát is precies waar dit project om draait.”

Portret van Elza van Deel (fotograaf: Van Harte Gefotografeerd)

Dat is heel inspirerend. Heel erg bedankt voor het delen. Wat hoop je dat dit project teweegbrengt?
“Ik hoop dat het de manier waarop we lesgeven verandert. In het (bio)medisch onderwijs praten we vaak over patiënten in plaats van met hen, waardoor ze gereduceerd worden tot casestudies. Maar ze zijn niet alleen studieobjecten: ze hebben kennis en ervaringen die het onderwijs op een manier verrijken die boeken nooit kunnen.

Ik wil dat dit de norm wordt, niet de uitzondering. Over een paar jaar wil ik niet meer bekendstaan als ‘die docent die iets ongewoons doet door patiënten in de les uit te nodigen’ – maar dat het gewoon standaard is in alle faculteiten.”

Hoe reageren je studenten op deze colleges?
“Heel positief! Ongeveer 83% van de studenten zegt dat het hun leerproces verrijkt. Ze vertellen me dat het hen helpt symptomen écht te begrijpen en te zien wat ze betekenen in het dagelijks leven. Eén student verwoordde het mooi: ‘Het is goed om een patiënt niet alleen als een ziekte te zien, maar als een mens.'

Je meet ook de impact van deze aanpak met de SoTL-beurs. Welke dingen hoop je te ontdekken?
“We willen onderzoeken of dit project daadwerkelijk de perceptie van studenten verandert. Uiteindelijk is het doel om studenten te versterken door stigma te verminderen en een inclusievere mindset te stimuleren bij toekomstige wetenschappers en zorgprofessionals.

Deze subsidie biedt daarbij essentiële ondersteuning: coaching, praktische begeleiding en middelen die het haalbaar maken. Vorig jaar ontving ik een Comenius Teaching Fellowship om dit rolmodelonderwijs op te starten. Zelfs met die ondersteuning blijft het een uitdaging. SoTL heeft me de tools gegeven om de impact van dit onderwijs voor mijn studenten te onderzoeken en verder te verbeteren.”

Wat motiveert je om dit project voort te zetten?
“Als je iets doet dat dicht bij je hart ligt, zoals dit project voor mij, dan heb je de mooiste baan ter wereld. Het voelt niet als werk – het is mijn passie.”

En wat is de volgende stap, Elza?
“We starten een werkgroep om patiënten nog meer te betrekken bij het onderwijs. Als andere docenten dit willen implementeren, maar niet weten waar ze moeten beginnen, help ik hen graag op weg.

En als je een wetenschapper of medisch professional bent met een fysieke of mentale aandoening en je wilt een rolmodel zijn, neem dan contact met me op – we zijn altijd op zoek naar inspirerende mensen!”

Ben je geïnteresseerd in dit initiatief of wil je meer weten? Neem contact op met Elza van Deel via e.d.vandeel@amsterdamumc.nl.

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam