Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Debora Roorda over EMPO

Een interview met een docent van EMPO (Educatieve Master voor het Primair Onderwijs).
Debora Roorda is universitair docent bij de afdeling Pedagogiek van de Universiteit van Amsterdam. Zij doet onderzoek naar leerkracht-leerlingrelaties (de emotionele band tussen leerkrachten en leerlingen) en geeft verschillende vakken binnen de bachelor pedagogiek, master orthopedagogiek en de research master van de UvA. Binnen de EMPO gaat zij de vakken Leerling-Leerkracht en Leerkracht-Ouderrelaties en PDP2 Zicht op de Groep geven. Daarnaast doet zij de coördinatie van de EMPO-master vanuit de UvA.

Wat maakt de EMPO volgens jou zo bijzonder?

Met de EMPO kun je zowel je lesbevoegdheid voor het basisonderwijs als een masterdiploma halen. Het mooie hieraan is de uitwisseling tussen het meer praktische beroep van leerkracht en de meer theoretische/academische kant van de universitaire opleiding. Als je als leerkracht gaat werken, kun je profiteren van de extra theoretische kennis die je tijdens de master hebt opgedaan. Als je als pedagoog/onderwijskundige gaat werken, kun je ook profiteren van de praktische ervaring die je hebt met voor de klas staan. Daarnaast zou je deels als leerkracht en deels als pedagoog/onderwijskundige kunnen werken.

Welke expertise voeg jij toe aan de opleiding?

Kennis over leerkracht-leerlingrelaties oftewel de emotionele band tussen leerkrachten en leerlingen. Het belang van een veilig klasklimaat en goede relaties in de klas voor het functioneren van kinderen, interventies om relaties te verbeteren etc.

Wat verwacht jij voor de toekomst van deze nieuwe master opleiding?

Ik denk dat deze masteropleiding veel studenten zal gaan trekken in de toekomst. Het is een unieke kans om zowel een lesbevoegdheid als een academische mastertitel te halen. Ik denk dat afgestudeerden heel waardevol zullen zijn voor het werkveld, omdat ze zowel veel theoretische/academische kennis en vaardigheden als meer praktische ervaring meebrengen. Je bent zo breed inzetbaar en kunt na je afstuderen veel verschillende kanten op.

Portretfoto Debora Roorda, coördinatie van de EMPO-master

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam