Generatieve kunstmatige intelligentie
In november 2022 maakte het brede publiek kennis met ChatGPT, en binnen 2 maanden maakten al 100 miljoen gebruikers wereldwijd gebruik van deze moderne chatbot. Sindsdien zijn er nog geavanceerdere taalmodellen online gekomen en kunnen ook afbeeldingen en video’s met kunstmatige intelligentie worden gegenereerd.
Volgens Frans Feldberg, hoogleraar Data Driven Business Innovation, moeten we niet naïef zijn: kunstmatige intelligentie is een systeemtechnologie die in potentie de relaties tussen individuen, organisaties en overheden fundamenteel kan veranderen. Een technologie waarvan de invloed te vergelijken is met de introductie van elektriciteit. Hij is medeoprichter van het Data Science Alkmaar, een “platform voor innovatie waar bedrijfsleven, publieke sector en onderwijs/onderzoek uit Noord-Holland samenwerken om de kansen die big data en kunstmatige intelligentie bieden op een verantwoorde wijze te benutten, ten behoeve van regionale economische groei en ontwikkeling”. Via dat platform kunnen organisaties colleges en workshops bijwonen over digitale innovaties zoals kunstmatige intelligentie. Op een college over ChatGPT in juni in het AFAS stadion in Alkmaar kwamen ruim 500 personen af.
“Grote techbedrijven en startups ontwikkelen datagedreven producten en diensten, onder andere gebruikmakend van kunstmatige intelligentie, die de bijl aan de wortel leggen van het bedrijfsmodel van veel organisaties. Ik raad organisaties daarom aan om niet naïef te zijn, niet te hopen dat het een trend is die vanzelf overwaait en hen niet treft,” adviseert Feldberg. “Ga met deze nieuwe technologieën aan de slag. Onderzoek wat het voor je organisatie en je bestaansrecht betekent. En grijp de kansen die data en kunstmatige intelligentie bieden, maar wel op een verantwoorde wijze.”
Medische AI
Ook in de medische wereld biedt kunstmatige intelligentie veel kansen, bijvoorbeeld om sneller en nauwkeuriger patiënten te diagnosticeren. Maar om die kansen te benutten zullen zorgorganisaties wel veranderingen moeten aanbrengen in de zorgprocessen, weet organisatiewetenschapper Mohammad Rezazade Mehrizi.
De afgelopen vijf jaar is hij bezig geweest met onderzoek naar het gebruik van kunstmatige intelligentie in de radiologie. “Als kunstmatige intelligentie wordt gebruikt bij diagnoses, veranderen de inhoud en de volgorde van de handelingen die artsen moeten uitvoeren. Daar moet het ziekenhuis op worden ingericht. Daarnaast is het belangrijk dat organisaties weten hoe ze bij medewerkers voldoende, maar niet te veel, vertrouwen in kunstmatige intelligentie kunnen kweken,” zegt Rezazade Mehrizi.
Een deel van het onderzoek werd onlangs gepubliceerd in Nature Scientific Report. “In een experiment lieten we radiologen een mix van correcte en incorrecte suggesties van een algoritme zien. In de helft van de gevallen gaven we de radiologen expres een incorrecte suggestie. Wat bleek is dat de radiologen ongeveer even vaak de correcte als de incorrecte suggesties volgden. Ze hadden dus te veel vertrouwen in het algoritme.”
De onderzoekers keken ook naar twee mogelijke manieren om het vertrouwen te reguleren: het aanbieden van extra informatie bij de suggestie van het algoritme en radiologen eraan herinneren dat ze kritisch moeten zijn op kunstmatige intelligentie.