Hoe kunnen we duurzame verandering realiseren in complexe systemen, van buurttuinen en jongerenorganisaties tot internationale recyclingbedrijven? Dat is de centrale vraag in Management of Sustainable Innovation (MANSI), een cursus van de School of Business and Economics (SBE) die jaarlijks zo’n honderd studenten uitdaagt om als adviseur, onderzoeker en innovator aan de slag te gaan binnen echte duurzaamheidsvraagstukken.
In plaats van alleen theoretisch over innovatie te leren, stappen studenten bij MANSI de collegezaal uit en werken ze direct samen met maatschappelijke partners die concrete duurzaamheidsuitdagingen aangaan. Met behulp van systeemdenken en kaders rondom ‘shared value’ en digitale duurzaamheid analyseren ze complexe netwerken, voeren ze interviews uit en co-designen ze interventies die organisaties helpen om stappen vooruit te zetten.
Echte uitdagingen met echte partners
Elke studentengroep werkt aan een casus van een maatschappelijke partner variërend van lokale initiatieven tot internationale ondernemingen. Samen onderzoeken ze hoe duurzame innovatie er in de praktijk uitziet, en hoe mensen, organisaties en gemeenschappen leren om dingen op een andere manier te doen.
Designathon Works – Kinderen versterken als ontwerpers van een duurzame toekomst
Studenten werken samen met deze mondiale sociale onderneming om de maatschappelijke impact beter meetbaar en schaalbaar te maken. De uitdaging: hoe kan Designathon Works zowel tastbare als ontastbare resultaten zoals creativiteit, eigenaarschap en klimaatactie in kaart brengen en deze inzichten gebruiken om hun model wereldwijd te versterken en uit te breiden?
PreZero & VU Amsterdam – Naar een circulaire campuscultuur
PreZero beheert al het afval op de VU-campus en streeft naar maximale circulariteit. Studenten helpen de organisatie en universiteit om een sterkere afvalscheidingscultuur te ontwikkelen door te onderzoeken hoe communicatie, motivatie en betrokkenheid van de gemeenschap duurzaam gedrag tot een gedeelde norm kunnen maken.
Sociaal Cement – Sociale innovatie opschalen voor inclusie
Deze Amsterdamse jongerenorganisatie ondersteunt jongeren die te maken hebben met sociale of onderwijskundige uitdagingen. Studenten onderzoeken hoe Sociaal Cement haar programma’s op een strategische manier kan uitbreiden naar nieuwe scholen en gemeenten, terwijl de kwaliteit, eigenheid en gemeenschapszin behouden blijven en meer jongeren in de stad worden bereikt.
Stadstuinderij NoordOogst – De impact van de gemeenschap zichtbaar maken
Bij deze stedelijke tuinderij onderzoeken studenten hoe de sociale, ecologische en educatieve impact van de tuin kan worden gemeten en gecommuniceerd. Van biodiversiteitsmonitoring tot participatief verhalen vertellen: ze helpen NoordOogst om haar waarde inzichtelijk te maken voor gemeenten en subsidieverstrekkers.
Closing the Loop – Een geloofwaardig systeem voor ‘waste compensation’ ontwerpen
Studenten werken samen met deze sociale onderneming aan het bouwen van vertrouwen en governance rond een nieuw model voor ‘waste compensation’. Door dit te vergelijken met CO₂-compensatie onderzoeken ze hoe afvalcompensatie transparant, controleerbaar en schaalbaar kan worden gemaakt zodat duurzaamheidsclaims daadwerkelijk standhouden.
Leren omgaan met complexiteit
Door deze samenwerkingen ervaren studenten dat duurzame innovatie niet alleen draait om technologie of efficiëntie, maar vooral om samenwerking, systeemdenken en inzicht in menselijk gedrag. Ze leren omgaan met onzekerheid, over grenzen heen samenwerken en complexe duurzaamheidsdoelen vertalen naar praktische actie.
MANSI belichaamt daarmee de essentie van Community Service Learning: het verbinden van academische kennis met maatschappelijke behoeften en het versterken van studenten tot professionals die niet alleen verandering analyseren, maar ook helpen die eerste stap te zetten.