Tom van de Laar: ''Compliance als passie''

Tom van de Laar is Global AML & Sanction Officer van Rabobank en docent bij de postgraduate opleiding Compliance & Integriteit Management van VU Amsterdam.

Wie het indrukwekkende curriculum vitae van Tom van de Laar leest, denkt dat we hier te maken hebben met een man van minstens middelbare leeftijd en tientallen jaren werkervaring. Niets is minder waar. Tom is 37 jaar en trotse vader van een dochtertje van een jaar oud. De jonge vader woont samen met zijn partner in Amsterdam, volgens Tom de mooiste stad op aarde.

“Ik zal een voorbeeld van een zaak geven: er heeft zich bijvoorbeeld een ongeval voorgedaan in de chemische sector. Als dat een ernstig ongeval is geweest, dan moet dat bij de autoriteiten gemeld worden en wordt dat binnen het strafrecht onderzocht. Je kunt de cliënt bijstaan door juridisch advies te geven, maar je kunt ook de CEO, CFO en CRO adviseren het beleid aan te passen en de veiligheidsnormen bij te schaven. Het bedrijf wordt dan compliance. Compliance houdt zich dus bezig met processen en gedrag die gericht zijn op het verminderen van de risico's. Zie het als een soort veiligheidsgordel.”

Steeds meer eisen

Ondanks dat Tom commune strafzaken leuk vond, ging zijn hart uit naar compliance. Hij wilde meer te weten komen over het veilig behalen van de kerndoelstellingen van organisaties. “Er worden steeds meer eisen gesteld aan organisaties.” Daarbij komt dat organisaties zichzelf - om de risico’s te minimaliseren - ook integriteitsnormen opleggen. Zodoende is er dan ook steeds meer vraag naar Compliance Officers. “Daarom ben ik een opleiding gaan volgen aan de VU: Compliance & Integriteit Management. De VU was een logische keuze want dit is de enige plek waar het onderwerp compliance in brede zin wordt onderwezen. In mijn laatste jaar dat ik bij CMS werkzaam was, zat ik twee jaar lang, om de week, op maandagen van 15.00 uur tot 21.00 uur in de collegebanken. Tijdens de opleiding wordt gekeken naar het groter geheel. Compliance is namelijk veel meer dan regelgeving. Het gaat over interne normen, risicomanagement, gedrag en hoe je techniek kunt inzetten om te voldoen aan regels en verwachtingen in de maatschappij. Er speelt zich bij compliance vraagstukken dan ook meer af dan alleen juridische zaken. Het gaat ook over ethiek en risicobenadering.”

Er werd Tom als alumnus gevraagd om als docent terug te keren naar de VU. “Dat was voor mij een ‘no-brainer’. Ik heb hier zelf in de collegebanken gezeten en nu mag ik lesgeven in een onderwerp waar mijn passie ligt; compliance. Om de week op maandag sta ik voor de klas en deel ik praktijkervaringen met mijn studenten. Je snapt, dit was ook weer zo’n trein die ik niet voorbij kon laten rijden.”

Global AML & Sanction Officer

Bij de ‘trein’ Rabobank, weer twee jaar verder, kwam alles samen. “Ik ben nu verantwoordelijk voor het beleid ter voorkoming van witwaspraktijken, het voorkomen van financieren van terrorisme en het voorkomen van sanctieovertredingen. De leukste baan van mijn leven!”

Promovendus

Tom werkt nu alweer twee jaar bij de Rabobank en pendelt tussen het kantoor in Utrecht en zijn woonplaats Amsterdam. Zijn 50 vierkante meter grote kamer heeft hij omgeruild voor een groter exemplaar. Buiten zijn werktijden en het lesgeven doet Tom onderzoek naar de integriteit van organisaties en het leiderschap binnen die organisaties. Binnen vier jaar denkt deze PhD-student in zijn vakgebied te promoveren. Dan heeft hij zijn PhD behaald, de hoogst mogelijke academische graad die je kunt behalen.

Tom van de Laar