Nieuwe organisatievormen in de zorg

Onderzoekers van Talma Instituut maken de wederzijdse beeldvorming tussen verschillende partijen in het stelsel inzichtelijk om zo de werking van nieuwe vormen van organiseren in de zorg te begrijpen en samenwerking daarin te sturen.

Door oplopende zorgkosten en krapte op de arbeidsmarkt komen de kwaliteit van de zorg en de verhoudingen binnen zorgorganisaties en tussen partijen in het zorgstelsel onder druk te staan. Het antwoord wordt vaak gezocht in nieuwe vormen van organiseren van de zorg – patiëntgerichtheid, digitalisering, schaalvergroting, etc. Vaak voeren deze nieuwe vormen van organisatie – met vaak nieuwe werkwijzen, nieuwe verhoudingen, nieuwe spelers in het veld, etc. – de  druk verder op. Nieuwe organisatievormen veronderstellen impliciet een vorm van samenwerking tussen verschillende partijen in het stelsel (“over schotten heen”) die daardoor in een andere verhouding ten opzichte van elkaar komen te staan. Die partijen hebben opvattingen over hun eigen rol en die van de ander die niet altijd met elkaar stroken.

Samen met verschillende onderzoekers doet Sierk Ybema onderzoek naar de wederzijdse beeldvorming tussen verschillende partijen in het stelsel, om de werking van nieuwe vormen van organiseren in de zorg te begrijpen en te sturen. Effectieve verandering hangt uiteindelijk af van effectieve samenwerking. De verander-/samenwerkingsdynamiek is verschillend in verschillende contexten en dus is de vraag wat hedendaagse veranderingen teweegbrengen in de zorg: welke dynamiek ontvouwt zich op potentiële brandpunten zoals, bijvoorbeeld, (1) de onderhandelingscontext van zorgverzekeraars en zorgaanbieders, (2) de beheersingscontext van management en zorgprofessionals, (3) de grensoverschrijdende samenwerkingscontext tussen professionals, (4) de crisiscontext van overheid en lokale partijen. De individuele en collectieve identiteiten van instituties, beleidsmakers, bestuurders en professionals met hun eigen perspectieven en prioriteiten staan op het spel.

Voorbeelden van onderzoeken binnen dit thema zijn:

Samen beslissen – maar wie is ‘samen’ en wat is ‘beslissen’? (2023, 2 maart). Medisch Contact. https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/samen-beslissen-maar-wie-is-samen-en-wat-is-beslissen#:~:text=Want%20wat%20houdt%20samen%20beslissen,passende%20behandeling%20of%20zorg%20is.

Van Wieringen, M., Wendelgelst, R., & Gobbens, R. (2023). ‘They’re not doing too much are they?’ How the socialization of registered nurses perpetuates status differences with certified nursing assistants: A qualitative study. Nurse Education Today, 131, 105984. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2023.105984

Contact met het Talma Instituut

Stuur een e-mail naar talma.instituut@vu.nl

Het bureau van het Talma Instituut is gevestigd in het hoofdgebouw van de VU.

p/a Faculteit der Sociale Wetenschappen
De Boelelaan 1105