HERA

Health Economics Research Amsterdam (HERA)

Binnen HERA hebben we een interdisciplinaire groep onderzoekers die werken aan de economie van de gezondheidszorg, met een focus op het Nederlandse zorgstelsel.

HERA is een instituut dat onderzoek en onderwijs op het gebied van gezondheidseconomie en gezondheidsmanagement aan de School of Business and Economics (SBE) wil versterken en uitbreiden. HERA bundelt de gezondheidseconomische expertise van vele onderzoekers aan de SBE en biedt een platform voor discussie en samenwerking tussen verschillende geledingen van onze faculteit.

Hoewel er al sprake was van een voortdurende trend van vergrijzing die de uitgaven voor gezondheidszorg doet stijgen, zijn beleidsmakers en zorgverleners de afgelopen jaren geconfronteerd met nieuwe uitdagingen. De start van de COVID heeft belangrijke vragen opgeworpen over hoe de voorbereiding op een pandemie moet worden georganiseerd en gecoördineerd tussen instellingen en landen. Meer in het algemeen is een dergelijke coördinatie relevant als het gaat om het bredere volksgezondheidsbeleid en de maatregelen waarvan de kosten en baten zich over meerdere organisaties uitstrekken - en mogelijk ook op internationaal niveau. Met HERA willen we onderzoek stimuleren dat houvast biedt bij het omgaan met de dilemma's die deze nieuwe uitdagingen met zich meebrengen.

Onderzoekers verbonden aan HERA hebben expertise in mondiale en publieke gezondheidseconomie, gezondheidseconomie van het Nederlandse zorgsysteem en gezondheidsmanagement van ziekenhuizen en andere zorgorganisaties. Een gemeenschappelijk aspect van deze verschillende disciplines is dat ze allemaal een sterke focus hebben op het ontwerp en de uitvoering van gezondheidsbeleid. HERA beoogt spillover tussen deze disciplines te genereren, zowel door onderzoek als onderwijs op dit gebied te stimuleren. Tegelijkertijd werken onderzoekers van HERA al samen met andere organisaties die zich richten op gezondheidswetenschappen en (mondiale) volksgezondheid, zoals het Talma instituut voor Arbeid, Zorg en Welzijn, het Amsterdam Public Health instituut en het Amsterdam Institute for Global Health and Development (AIGHD).

HERA organiseert gezondheidseconomische seminars waar onderzoekers hun werk presenteren. Om op de hoogte te blijven van de data en inhoud van deze seminars kunt u contact opnemen met Fatima Amankour.

Lees meer op onze Engelse pagina.